Varmkompost

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Varmkompost

Innlegg Lissuz Tor Mar 11, 2021 12:28

Hei.
Er det noen her som har prøvd Molly varmkompost fra clas Ohlson?
Har lyst til å prøve meg på kompostering, men har null erfaring.
Lissuz
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Varmkompost

Innlegg Runegutt Tor Mar 11, 2021 12:52

Har sett på MUlly, men den er ekstremt svakt konstruert.

Vil du ha noe solid, som fungerer topp, handler du Kompostbjørn.
Noe billigere: Grønne Johanna.

Har du sjans til å finansiere kompostbjørn, vil du ikke angre. PS, den finnes brukt på Finn av og til.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Tor Mar 11, 2021 12:53

Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lissuz Man Mar 29, 2021 18:57

Runegutt skrev:Har sett på MUlly, men den er ekstremt svakt konstruert.

Vil du ha noe solid, som fungerer topp, handler du Kompostbjørn.
Noe billigere: Grønne Johanna.

Har du sjans til å finansiere kompostbjørn, vil du ikke angre. PS, den finnes brukt på Finn av og til.

Takk for svar :)

Jeg har lest mye på de du anbefalte, de ser solide og gode ut. Jeg føler bare prisen ble for høy for min del, når jeg ikke har noe erfaring med kompostering.

Har kommen over metoden bokashi, som virker veldig interessant. Så det har jeg startet med i dag. Spent på om jeg får det til :)
Lissuz

Innlegg Runegutt Tir Mar 30, 2021 0:17

Bokashi fungerer fint, men er litt førr mye styr,

Skal du starte med varmkompost, så ikke kjøp billigbinge. Det mest demotiverende som finnes, er en binge som motarbeider deg.
En god varmkomost skal være grei å holde i gang selv på vintern.
Problemet med Bokashi er vinter. Hva gjør du med en masse fermentert matavfall som skal graves ned?

Lykke til
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lissuz Tir Mar 30, 2021 7:27

Jeg bor i Troms, og vi har ofte 20- grader om vinteren.. så jeg tror varmkompost kan bli vanskelig å holde i gang om vinteren?

Slik jeg forsto med bokashi så gjør det ingenting om den fryser?

Slik jeg har tenkt er at jeg kan pakke bokashien i stor lufttett boks, og sette ut om vinteren. slike 100 l bøtte med lokk. Så graver jeg det ned om våren.

Vi har også stor kjellerbod, så lenge dette ikke lukter er det også en mulighet å lage jord i kjelleren om vinteren, men først må jeg også få mer erfaring med dette før jeg tørr å prøve.

Jeg tenkte et annet alternativ var å blande jord og bokashi i en kompostbeholder ute om vinteren.

Jeg er jo helt fersk med dette og ingen erfaring, så jeg må bare prøve meg frem.

Kan jeg spørre deg? Skal man røre alt sammen med nytt bokashi strøssel hver gang man har i mer matavfall?
Har ikke skjønt om man bare skal strøssel over eller blande sammen..
Bør man også kanskje kutte all maten i småbiter?
Lissuz

Innlegg Nienna Tir Mar 30, 2021 9:43

Jeg har bokhasi, og synes det fungerer helt greit. Jeg bare tømmer innholdet i en pallekarm med lokk utendørs. Der kan det bare fryse til våren kommer og jeg kan grave innholdet ned i pallekarmer for dyrking.

Du legger oppdelt matavfall i bøtten. En gang om dagen, eller sjeldnere om du har lite matavfall. For hvert lag strør du på bokhasistrø, og trykker det sammen. Altså ikke røre rundt. Dette gjør du med hvert lag til bøtten er full. Deretter setter du den til ettermodning mens du fyller bøtte nr. 2.

Jeg har lite matavfall, og synes derfor at bokhasimetoden er perfekt for meg :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Tir Mar 30, 2021 12:53

Lissuz skrev:Jeg bor i Troms, og vi har ofte 20- grader om vinteren.. så jeg tror varmkompost kan bli vanskelig å holde i gang om vinteren?

Slik jeg forsto med bokashi så gjør det ingenting om den fryser?

Slik jeg har tenkt er at jeg kan pakke bokashien i stor lufttett boks, og sette ut om vinteren. slike 100 l bøtte med lokk. Så graver jeg det ned om våren.

Vi har også stor kjellerbod, så lenge dette ikke lukter er det også en mulighet å lage jord i kjelleren om vinteren, men først må jeg også få mer erfaring med dette før jeg tørr å prøve.

Jeg tenkte et annet alternativ var å blande jord og bokashi i en kompostbeholder ute om vinteren.

Jeg er jo helt fersk med dette og ingen erfaring, så jeg må bare prøve meg frem.

Kan jeg spørre deg? Skal man røre alt sammen med nytt bokashi strøssel hver gang man har i mer matavfall?

Det siste først: Røring er ikke nødvendig, snarere tvert imot. Ha litt strø hver gang du tømmer i mat. Press guffa sammen med f.eks en flaskebunn.
Når dunken er full, og den har stått varmt i minst to uker, kan du ha den i jord. I jord skal det ikke være lufttett. Her skal du blande godt. Jordfabrikk er ikke luktfritt, men har du jord nok på toppen er det levelig.

Varmkompost går fint. Jeg har bodd på Storsteinnes. God binge fungerer fint i kulde.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg andedammen Ons Mar 31, 2021 0:45

Lissuz skrev:Jeg er jo helt fersk med dette og ingen erfaring, så jeg må bare prøve meg frem.

Hei Lissuz
Jeg bruker bare strø ved oppstart av en ny bøtte, det skal litt strø helt i bunn under matavfallet, så litt strø på toppen. (et par spiseskjeer)
Jeg legger alltid kaffegrut på toppen av matavfallet, for å få det så kompakt (luft tett) som mulig, så tapper jeg litt bokashi væske, og heller det over gruten (i stedet for strø).
Har jeg mye kaffegrut, legger jeg det i en egen isboks og heller bokashi væske over (lager/lader eget strø). Det funker utmerket, faktisk bedre en kjøpe strø.
Jeg kutter eller klipper alt i småbiter, syntes det er lettere å pakke/presse kompakt i bøtta sånn, det er også lettere å mixe inn jorda med små biter, men det fermenterer også, om du lar være.
andedammen

Innlegg Nienna Ons Mar 31, 2021 8:51

Det var smart, andedammen :) Jeg har opplevd at kaffegrut har tettet til tømmekranen. Så nå vil jeg begynne å lage eget strø av kaffegrut i egen beholder. Dette strøet man kjøper koster jo litt, og for meg er det dessuten et poeng å være uavhengig av produkter man hele tiden må kjøpe:) Ellers gjør jeg som deg og deler opp matavfallet i små biter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg andedammen Tor Apr 01, 2021 8:39

Nienna skrev:Jeg har opplevd at kaffegrut har tettet til tømmekranen.

Jeg har også opplevd en gang, at kran har tettet seg litt, det var ris korn. Når jeg husker det legger jeg et tørkepapir eller avispapir ark i bund, for å unngå det.
andedammen

Innlegg Nienna Tor Apr 01, 2021 13:30

andedammen skrev:
Nienna skrev:Jeg har opplevd at kaffegrut har tettet til tømmekranen.

Jeg har også opplevd en gang, at kran har tettet seg litt, det var ris korn. Når jeg husker det legger jeg et tørkepapir eller avispapir ark i bund, for å unngå det.

God ide med avispapir i bunnen :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lissuz Tor Apr 01, 2021 14:34

Takk for alle svar og råd. Nå forstår jeg bedre hvordan jeg kan få til dette.

Jeg forsøkte i går å tappe av veske (dag 3) men det kom ingenting, så enten er tappekranen tett ellers er det lite veske i bøtta. Det var ikke kondens i bøtta heller, så jeg tror det sikkert er fordi det har vært mye tørt matavfall disse dagene.
Siden kommunen jeg bor i nå ikke kildesortere matavfall, så har vi ikke noe begrep om hvor mye matavfall vi egentlig har. Så jeg er sånnsett spent på hvor lang tid vi blir å bruke å på å fylle beholderen. Vi er en familie på 4, 1 barn i barnehage og 1 barn på barneskole.
Hvor lang tid bruker dere å fylle en beholder?
Lissuz

Innlegg Nienna Tor Apr 01, 2021 20:14

Vi er bare to voksne, og har så godt som null matsvinn. Jeg har derfor en liten bøtte til matavfall på kjøkkenet, og bokhasibøttene i kjelleren. Jeg tømmer kjøkkenbøtten ca hver tredje dag. Da utgjør matavfallet ca et to cm tykt lag i bokhasibøtten. Det anbefales å ikke åpne bokhasibøtten mer enn en gang for dagen, for ikke å fortstyrre den anaerobe prosessen. Det er også viktig å klemme lokket godt fast, og kjenne etter at det sitter tett hele veien rundt.

Hvor mye væske jeg kan tappe varierer. Litt usikker på hva det skyldes, bortsett fra dette med at kaffegrut har tettet kranen. Mulig temperatur har noe å si for hvor mye væske som danner seg. Nå i vinter var det rundt 12 grader i kjelleren, og det kom ut lite bokhasivæske.

Jeg har ikke tatt tiden, men jeg tror det tar meg tre til fire uker å fylle en bøtte. Det passer godt med tiden den første bøtten skal stå til ettermodning før den blandes med jord i hagen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lissuz Fre Apr 02, 2021 13:19

Jeg tror vi også har lite matsvinn, vi begge har fokus på å kaste minst mulig mat. Blir likevel alltid noe som ikke barna eter opp, også slikt som skrell og kaffegrut selvsagt.
Vi har vår bokashi stående på kjøkkenet. Passer på å tette lokket godt når jeg fyller. I går tappet jeg av 20 ml veske, så røret er heldigvis ikke tett likevel. Har fylt i hver dag etter middag, i snitt tror jeg vi har 1 l om dagen, så da vil vi nok bruke 15 dager å fylle hele bøtta. Så da ser jeg for meg at vi trenger 3 slike bøtter.

Tenkte å kjøpe flere bokashi bøtter. Har vurdert å bestille fra bokashi Norge. Den vi har nå er fra felleskjøpet. Noen anbefalinger hvilke som er best? eller funker de alle like greit ?

Lurer også på i forhold til biokull, er det noe man bør ha oppi?
Lissuz

Innlegg orm Fre Apr 02, 2021 14:02

Leste nylig på nettet at kullbiter etter vedfyring var biokull. Er usikker på om dette stemmer. Så vidt jeg skjønner skal det ved biokullbrenning tilføres minst mulig oksygen, så det spørs kanskje hvor mye man struper trekken til vedomnen. Helt uten oksygen brenner jo ikke veden.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest