Varmkompost

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Varmkompost

Innlegg Nienna Fre Apr 02, 2021 15:08

Jeg tror at alle bøtter med tett lokk fungerer like bra. Antageligvis ikke helt nødvendig med tappekran? Biokull har jeg ikke prøvd. Men testet grillkull. Skal ikke være like bra som biokull, men grillbriketter duger ikke. Det var tungt å knuse grillkullet, så det ble med et forsøk :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Fre Apr 02, 2021 16:44

Kullet er det samme, MEN skal du lage biokull i større skala, er vedovnen helt uegnet. I tillegg vil strøypfyrig slippe ut en lang rekke giftige gasser, og gi fare for pipebrann, eksplosjon og karbondi-/mon- oksydforgiftning av deg.

Her er den enkleste veien å lage biokull:
https://www.terrapretadevelopments.com. ... cone-kiln/

http://www.ithaka-institut.org/en/ct/10 ... -pyrolysis

Skal du lage et forsøk, kan du grave et kont hull i bakken, bredt oppe smalt nede, og fylle med ved som de gjør i KonTiki,
Du får biokull, uten fare for liv og helse, og uten å ha enorme utslipp.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Lør Apr 03, 2021 14:55

Har du prøvd å lage biokull, Runegutt?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Lør Apr 03, 2021 23:25

Ja, en hel del. MEN det er vriomt å få god kvalitet på kullet, uten å brenne det opp.
Tenker å prøve kontiki hvis jeg kan få tak i en kontiki ovn. Alternativt bruke samme prinsipp med ei grop i bakken.
Har blandet inn endel kull i etpar pallekarmer. Det fungerer så langt meget bra.
Kullet er ladet med hønsemøkk og vann.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg andedammen Søn Apr 04, 2021 0:53

orm skrev:Leste nylig på nettet at kullbiter etter vedfyring var biokull. Er usikker på om dette stemmer.

Hei Orm
Det er riktig at restene etter vedfyring, bålbrenning etc er trekull og aske. Begge deler er godsaker i hagen/kjøkkenhagen, såfremt det er brukt "ren" ved, altså ikke trykkimpregnert malt, beiset, oljet....tre etc, eller annet søppel.
Biokull er trekull med "sertifisering" eller dokumentasjon på at det er miljøvennlig produsert. svane merket grillkull er det samme bare billigere
https://gemini.no/2016/03/vanlig-trekul ... o2-fangst/

orm skrev:Så vidt jeg skjønner skal det ved biokullbrenning tilføres minst mulig oksygen, så det spørs kanskje hvor mye man struper trekken til vedomnen. Helt uten oksygen brenner jo ikke veden.

Du brenner ikke biokullet. Kullet eller biokullet om du vil, er sluttproduktet . For ikke å brenne opp materialet (tre/halm/mm) benyttes pyrolyse i produksjon av kullet, altså oppvarming uten tilførsel av oksygen.
Så når du setter trekken helt ned på vedovnen, vil du ofte sitte igjen med litt mere rester (kull) en om du kjører med full åpning.
Jeg sorter aske og kull fra min ovn, og det blir litt gjennom en fyrings sesong. Litt mer å høste fra grill bålplassen, men størst fangst fra sankthans bålet, det er meg som styrer hva som brennes, så ingen fare å bruke i hage kjøkkenhage.
Jeg har produsert kull i en gammel jern vaske gryte den ligner i form og funksjon på kontiki og funker utmerket til formålet
andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg andedammen Tir Apr 13, 2021 11:42

Hei igjen
Lissuz skrev:så da vil vi nok bruke 15 dager å fylle hele bøtta. Så da ser jeg for meg at vi trenger 3 slike bøtter.

Bruker du 15 dager på å fylle bøtta, skal det holde med 2 bøtter, den fulle bøtta er klar til ny omgang etter 14dagers modning.

Lissuz skrev:Tenkte å kjøpe flere bokashi bøtter. Har vurdert å bestille fra bokashi Norge. Den vi har nå er fra felleskjøpet. Noen anbefalinger hvilke som er best? eller funker de alle like greit ?

Jeg har fra bokashi norge (kjøpte 2 brukt på finn for 400,-) den ser nærmest helt lik ut den du får på felleskjøpet. Begge har kranen beskyttet innunder bøtta, og kan stables oppå hverandre ved bruk, evt. i hverandre ved lagring. Jeg syntes det er bra, ser for meg at en ubeskyttet kran på et eller annet tidspunkt blir ødelagt. Også praktisk med hund og 2 barnebarn på 1 og 3, de er høyt og lavt, da er fint å kunne sette bøtta helt inn til veggen med kranen inn mot, slipper å tenke på søl ved uhell.
Bokashi norge har livstids garanti på alle deler, og de selges (billigere) hos mange forhandlere forhandlere (OBS/Plantasjen/....?) Tror ikke det er noen særlig forskjell ? så velg bøtte der du får den billigst er mitt tips.

Lissuz skrev:Lurer også på i forhold til biokull, er det noe man bør ha oppi?

Du trenger ikke "biokull" det fyller bare bøtta fortere.
Har en derimot bøtte uten tappekran, kan nok kull i bunn være en god greie til å suge opp væsken.
Til vinterlagering (depot) av overskudd væske som alternativ til frysing eller glass/flasker er også en kasse med kull i et godt alternativ, da kullet tar lukta.
Jeg ville uansett brukt grillkull til 10-15 kr kiloen, framfor "biokull" til 150kr kiloen.
Har litt problem med å se miljøgevinsten av, å få tilsendt 600gram biokull, uten at jeg spesifikt kjenner co2 regnskapet på transporten.
Om noen av grillkull bitene er "for store" og vanskelig å knekke opp i små biter, bruk en hammer eller bruk større biter til grilling, så ta restene i hagen.
Selv har jeg aldri knekt opp større biter, jeg bare bruker dem i bunn av bed/potter/...., sammen med annet større avfall, som kjøttbein østersskjell .......etc. de binder jo like mye co2 og har evnen til å holde/avgi næring/fukt, uansett størrelse.
Er en fin video snutt som viser enkel hjemmeproduksjon av biokull i denne artikkelen fra Datsja, : https://www.datsja.no/blogg/2021/4/9/la ... a-splebtta
Det kan være en god greie i feks jula da det ofte topper seg litt ekstra med kjøkken kompost, kjøp pepperkake i blikkboks så har du det du trenger til produksjonen
Lykke til med bokashi produksjonen :)
andedammen

Innlegg Lissuz Tir Apr 20, 2021 7:43

Tusen takk for utfyllende svar :)

Jeg har bestilt 2 bøtter til fra bokashi Norge. De hadde tilbud nå også.
Min bøtte nr. 2 er nesten full nå på dag 8. og for min del blir det litt stressende å skulle tømme og starte på ny samme dag. Er i fulltidsjobb med 2 barn, så vil tilpasse dette til når jeg selv har tid. 2 ekstra bøtter gir meg litt mer frihet.

Biokull produksjon er nok ikke noe jeg blir å prøve meg på. kull fra ovnen og grillkull er mer aktuelt for meg.

Hva med Tørkepapir og kaffe filter. Noen med erfaring hvor lang tid det tar å bryte ned? Hittil har jeg unngått Tørkepapir. Kaffe filter klipper jeg opp...
Lissuz

Forrige

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester