Hva er de beste hagehanskene?

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva er de beste hagehanskene?

Innlegg Simira Lør Mai 15, 2021 11:30

Nå jobber jeg mest uten hansker, med unntak av "grovarbeide" som graving o.l.. Jeg får liksom best følelse med håndtering av plantene da. Men skulle gjerne hatt et par behagelige hagehansker. Noen gode tips? Gjør ingenting om de ser litt morsomme ut også!
Simira
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hva er de beste hagehanskene?

Innlegg timanna Lør Mai 15, 2021 12:05

Garden Living har godt utvalg i hansker. Mange forskjellige, både kjedelige og morsomme! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rita Lør Mai 15, 2021 15:07

Kommer an på hva jeg skal gjøre. Til luking foretrekker jeg tynne latekshansker. Det går med et par esker i sesongen her hos meg, fordi jeg ikke kan ha jordslåtte hender og sørgerender på jobb.

Til litt grovere arbeide har jeg kjøpt noen fantastiske forede rosa gummihansker på Europris :tilber: De rekker nesten til albuen og er fine å bruke når det er litt kjølig ute og jeg skal plante, grave i jorden eller annet som ikke krever fingerspiss-feeling

Til steinarbeid og lignende har jeg "vanlige" arbeidshansker 8)
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Villrose Lør Mai 15, 2021 17:55

Jeg jobber mye med roser, og da må jeg ha hansker med lange lær- eller skinnermer opp til albuen.
Til vinterbruk har jeg forede hansker, gummibelagt utenpå.
Til annet bruk, rimelige arbeidshansker som har vanntett gripeside. Går med et par i sesongen.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg aimar Søn Mai 16, 2021 9:02

Jeg bruker helst de som heter monteringshansker i skinn med borrelås rundt håndleddet. Disse er fine også til arbeid som krever god fingerfølelse. Det fins flere ulike monteringshansker bl.a. denne:

https://www.felleskjopet.no/arbeidsklae ... 90213-base
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg kirsitn Søn Mai 16, 2021 11:19

Jeg bruker noen tynne, gummibelagte som antagelig er fra Europris (har ikke kjøpt dem selv, men mener jeg har sett samme type til salgs der). De er tynne nok til at jeg fortsatt har brukbar "fingerfølelse" både ved planting og luking. De er litt i tynneste laget hvis jeg skal holde på med ting som stikker (dvs. luke brennesle eller fjerne bringebærkvister), men til alt annet funker de bra.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Søn Mai 16, 2021 13:04

Har stort sett kjøpt Emmy m. borrelås fra Nelson Garden. Ser dem ikke i sortimentet nå, men har i allefall ett par uten hull på høyre peke- og langfinger. Myke så ganske bra fingerfølelse og brukbar til mye, men dyre. Har også Kurrebo m. skinn også borrelås. Ellers har jeg uvanen at om fingerfølelsen svikter går hanskene raskt av og da er borrelås et 'must'. Har også skikkelig tykke arbeidshansker i skinn til jord- og steinarbeider. Oftest er jeg hanskeløs og har storforbruk av neglebøster.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Mai 16, 2021 13:35

Jeg bruker de billige hanskene fra Biltema, Europris eller Hagesentre. De er i stoff med gummierte fingre og håndflate. Har hatt mange dyre kvalitetshansker, men jeg sliter dem like fort ut som de billige. Bruker dem til det går hull på høyre hånds pekefinger. Hagebansker er forbruksvare.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Simira Søn Mai 16, 2021 16:10

Mange gode tips her, takk for innspill og erfaringer!
Simira

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest