Skogskjegg - hvordan fjerne?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Skogskjegg - hvordan fjerne?

Innlegg Gunn i Vesterålen Lør Jul 03, 2021 22:17

I mange år sto den der den var plantet. Spredde seg ikke. Fordi den var hardfør og skyggetålende delte jeg og plantet flere. Om ikke i voldsomt omfang, så ser jeg at det dukker opp nye planter her og der. Selv om jeg prøver å fjerne ved klipping og spaing, kommer den igjen.

Hvordan får jeg den bort? Akkurat nå står den i knopp og er klar til blomstring. Bør jeg klippe av blomsterstenglene? Tenker at våren er den beste tid for fjerning - siden Skogskjegg vokser fra bunn hvert år (?) Men hvordan?
Gunn i Vesterålen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Skogskjegg - hvordan fjerne?

Innlegg HeidiT Søn Jul 04, 2021 8:01

HeidiT

Innlegg Gunn i Vesterålen Søn Jul 04, 2021 21:18

Takk for lenken - der var god info! Forstår at de blir vanskelige å fjerne. Men bort skal de!

Ser at også Filtarve er svartelistet. Det liker jeg mindre, for den liker jeg. De sprer seg ikke i hagen min, men holder seg til de tre tuene der jeg har dem. Der har de stått i mange år. Den kampen tar jeg ikke nå. Det får være inntil jeg finner en erstatter.

På bildet står begge "verstingene", både Skogskjegg og "Filtarve". Bregnene langs kanten har kommet av seg selv. Liker dem godt! :)

Bilde
Gunn i Vesterålen

Innlegg HeidiT Man Jul 05, 2021 5:39

Der var det koselig!

Bregner kan være fine. Hos meg dukker dem opp alle mulige steder, men sjelden der jeg vil ha dem :? Jeg har lurt litt på om jeg skal flytte en over i det nye bedet mitt.

For noen år tilbake plantet jeg krypfredløs i hagen. Jeg fant den på Plantasjen og syntes den var fin. Det angrer jeg veldig på, for den sprer seg helt vilt. Ikke rart den er svartelistet!
HeidiT

Innlegg Gunn i Vesterålen Man Jul 05, 2021 21:11

Jeg har både Krypfredløs og den høye Fredløs. Visste ikke før nå nylig at de er hagepøbler. Det rare er at de ikke sprer seg hos meg, men holder seg der de er plantet. De blomstrer jo forholdsvis sent, og jeg synes Fredløs gir farge når mange stauder er avblomstret. Synes det er pent med den gule fargen mot det røde fjøset vårt.

Nå har jeg googlet litt, og da ser jeg at der kan være stedsvise forskjeller på hvor mye selv pøbelplanter sprer seg. Jeg bor i H6/H7. Kanskje er det forklaringen. Håper det :)

Bregnene mine ser ut til å trives der det er litt skygge og en steinkant. Det går fint å flytte på dem. Hvis det nye bedet ditt har mye sol kan det kanskje bli litt tørt for bregner? Men det er jo bare å prøve, for bregner er i alle fall gratis :) Selv tenkte jeg å teste ut bregnen i krukke; om den vil trives og overvintre.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Nienna Man Jul 05, 2021 22:17

Veldig fint med filtarve og bregner mot den lyse bjørkestammen. Jeg tror nok at mange av plantene på fremmedartlisten ikke sprer seg like hemningsløst i nord. Og det er også store lokale forskjeller andre steder i landet. Det er lov å beholde arter som man allerede hadde i hagen da planten ble forbudt å omsette. Men man har ansvar for at den ikke sprer seg utenfor hagen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Tir Jul 06, 2021 21:27

Nienna skrev: Men man har ansvar for at den ikke sprer seg utenfor hagen.

Jeg har ikke kompost, så her trilles alt hageavfall direkte oppi ei stor traktorskuff. Når den er full kjøres den i ei dump ved fjæra. Det er her vi har St.Hans-bål. Her er ingen spredning, så å brenne er tydeligvis effektivt :)

Fint å høre at de plantene som var her før de ble svartelistet kan bli værende. Bare Skogskjegg vil jeg har bort, for den vil bli et problem om det skulle skje at hagen ikke ble vedlikeholdt.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Runegutt Tir Jul 06, 2021 22:50

Den e hard å bi kvitt. Prøv dynamitt
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Tir Jul 06, 2021 23:07

Runegutt skrev:Den e hard å bi kvitt. Prøv dynamitt

Jeg klarte å fjerne en diger Tromsø-palme i hagen, så Skogskjegget skal ikke føle seg for trygg! :evil:
Gunn i Vesterålen

Innlegg Runegutt Ons Jul 07, 2021 12:54

Klarer du heraklium, klarer du alt
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker