Beplatning på fjellet

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Beplatning på fjellet

Innlegg jarleo Søn Sep 26, 2021 19:11

Hei,

Jeg har nettopp fått meg hytte på fjellet. Ca 800m høyde over havet nord i Agder fylke.

Jeg ønsker å beplante en flate og en hekk.

*På flaten ønsker jeg noe som man kan gå på men som krever lite vedlikehold. Har ikke lyst til å måtte klippe plen på fjellet. Jeg har lurt på om det vil fungere å hente lyng i nærområdet til hytta og legge det oppe på flaten jeg ønsker å beplante. Lyng vokser ikke så mye i høyden og er greit å gå på. Vil det fungere? Evt andre forslag mottas også med takk. Det er ca 20cm dybe på jord på flaten.

*Har et område av tomten hvor det er noe insyn som jeg ønsker å skjerme av. Vil helst ikke ha gjerde men en hekk. Tenker ikke nødvendigvis den typen hekk jeg har hjemme med kysten i Sør-Norge da hekken må tåle fjellklima og en del snø. Vil gjerne også ha noe som er vintergrønt for å skjerme for innsyn på vintern. Vil det fungere å plante små trær jeg finner i nærheten tett for så å klippe dem som en hekk? Gran, furu eller bjørk? Kan jeg få det tett nok til å hindre innsyn? Det vil være ca 30cm dyp jord der jeg skal anellegge hekken. Evt andre gode forslag?

Topp om noen som har kunnskap kan komme med gode innspill :)
jarleo
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Beplatning på fjellet

Innlegg aimar Søn Sep 26, 2021 21:25

Lyng høres ut som et bra forslag. Og til skjerming vil jeg foreslå einer, det fins mange ulike einer, men vanlig svenskeiner/søyleeiner bør passe bra. Finn gjerne ut hvilken klimasone hytta ligger i, så blir det lettere å komme med forslag.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Søn Sep 26, 2021 22:47

På 800 meter er det vel H8, kanskje H7, under tvil. Så einer vil nok vokse der, men jeg tror det er mer tvilsomt med søyleeiner. Gran er nok et sikrere valg, tenker jeg. Jeg synes også at lyng høres ut som en god plan.
Velkommen til hagegal, forresten, jarleo! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Man Sep 27, 2021 10:36

Gran er et sikkert valg. Om du har god plass og ikke trenger ta hensyn til sol- og lystilgang, kan den jo bare vokse. Om den toppes ved ønsket høyde, vil sidegreiner strekke seg og ta over for toppen. Det er likevel ikke store jobben å kutte disse. Einer er fin, men vokser sakte. Jeg har også diverse spirea på fjellet (830 m.o.h.). Bladfellende, men tenker skjerming er du mest avhengig av på sommeren og spirea er tettvoksende. Mine har blitt ca. 1.75 m. Ikke alle sorter blir så høye. Med årene kan de spre seg litt ut over. Vi bruker klipperen på disse, men de har da stått et par ti-år. Nødvendig høyde på skjermingen avhenger av avstand til nabo.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg jarleo Man Sep 27, 2021 13:53

Takk for svar, veldig god hjelp å få på dette forumet :)

Da går jeg for lyng på flaten. Vil lyngen spre seg greit utover av seg selv før ugress og andre vekster overtar? Slik at jeg kan dekke flaten punktvis med lyng? Eller vil andre vekster raskt overta så jeg må dekke alt med lyng med en gang?

Når det gjelder gran, er det best å grave opp noen lokale gran i nærheten som et tilpasset fjellet? Eller kan jeg kjøpe vanlig gran på gartneri og plante dem?
jarleo

Innlegg Dag Man Sep 27, 2021 14:58

Står en fin artikkel om hage i sone 8 i Norsk Hagetidend. Fikk den i posten i dag.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Sep 27, 2021 15:35

Hvis det er jord fra gravingen av tomten som er lagt tilbake, vil den inneholde frø av alt det som naturlig vokser på stedet. Og da kan du bare vente til naturen ordner opp på egen hånd :) Så kan du eventuelt fjerne planter du ikke vil ha underveis. Gran ville jeg tatt fra nærområdet, siden den er tilpasset omgivelsene.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Man Sep 27, 2021 17:09

Enig med Nienna. Gran fra området rundt er billigere også! ;)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Sep 27, 2021 18:33

Jeg leste akkurat artikkelen om hage i H8 - det er ikke akkurat noen hyttehage! Men hvis du har godt snødekke om vinteren, er det nok mye du kan ha, hvis du vil.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester