Vanning med svetteslange

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Vanning med svetteslange

Innlegg Morella Lør Jun 20, 2020 9:15

Mannen min gikk hen og kjøpte svetteslange, i frykt for at hekkende våre skulle dø i varmen og solsteiken vi har hatt her den siste tiden. Jeg kjenner jeg umiddelbart er skeptisk, mtp hvor mye vann som egentlig greier å komme dypt nok ned i jorda, og jeg ble jo ikke mindre skeptisk etter å ha googlet litt.

Den ene hekken er thuja, plantet i midten av mai i år. Den andre er agnbøk, plantet i begynnelsen av oktober i fjor. Begge står i full sol hele dagen.

Kan jeg gå ut ifra at det vannes mer enn i overflaten hvis det vannes veldig lenge? Og hvor lenge er veldig lenge i denne sammenhengen? Vannet ble stående på i 3 timer hos agnbøk en i går kveld.
Brukerens avatar
Morella
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Vanning med svetteslange

Innlegg Gundad Lør Jun 20, 2020 15:42

Vi hadde svetteslange under ein aroniahekk tørkesommaren 2018, og den hadde fantastisk effekt. Utan det hadde nok ikkje hekken overlevd. Vi hadde den på timer, så det var vatn i slangen ein halvtime ved solnedgang, og ein halvtime ved soloppgang.
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Simira Søn Jun 06, 2021 11:02

Jeg har flere spørsmål om svetteslange.

Graver dere dem ned? Hvor dypt isåfall? Biltema anbefaler 15-20 cm.

Bokashinorge skriver dette: (https://www.bokashinorge.no/vanne-med-s ... kashihagen)
"Slett ikke alle anbefaler dette vanningssystemet. Noe av kritikken mot svetteslanger går på at de vanner for overflatisk, altså at de gjør jorden våt bare ganske nær jordoverflaten. Dette gjør i sin tur at planterøttene bare brer seg utover i topplaget i stedet for å danne dype, sterke rotsystemer lenger ned i jorden. I lys av denne kritikken høres det jo smart ut å grave slangen godt ned under bakken. En følger på Instagram har gått gartnerskole og lært at slangen skal legges så nært røttene som mulig; det er DER den skal vanne. Jorden på toppen kan være like lurt å holde tørr; det er ikke stilker og blader som skal vannes, dessuten er tørr jord mindre attraktiv for sneglene. Vi har ikke store snegleplager hos oss, men synes likevel at dette høres ut som fornuftige resonnementer.

På Gardenas hjemmesider kan vi imidlertid lese at slangen IKKE skal graves ned fordi jorden kan tette porene; slangen skal ligge oppå jorden, sier Gardena. Samtidig finner vi flere hageeiere på nettet som har hatt svetteslanger nedgravd i bedene sine gjennom flere sesonger, med suksess."

Per i dag har jeg en svetteslange som ligger over to plantekasser med jordbær, og tre med sukkererter, reddik og salat. Men jeg synes det forsvinner litt mye vann mellom kassene. Hvor mange "ledd" kan jeg dele opp slangen i? Er det gjørbart å dele det opp i f.eks. fire deler med svetteslange, med vanlig slange mellom?

Har noen erfaring med svetteslangene til Clas Ohlson? Nyby?
Simira

Innlegg Cornelius Man Jun 07, 2021 3:17

Jeg gravde ned en svetteslang til noen bærbusker for noen år tilbake, og det tok ca. 3 år før den ble potte tett. Det kan ha noe med jordsmonnet å gjøre; stort sett sandjord her, men det er noe støv i jorda her, som ligner på leire når det blir vått...

Ellers så ville jeg tro at vanner man lenge nok med en svetteslange som ligger oppå jorda til at det tilsvarer en god 'rotbløyte', så får jo røttene nok? ;) (Er jo bare å grave litt i jorda ved svetteslangen etter en stund, og se hvor dypt vannet har kommet?!...
Cornelius

Innlegg Runegutt Man Jun 07, 2021 12:34

Jeg bruker ca 120-150 meter svetteslange ++
Fordelt på en hel masse pallekarmer, og noe friland.

ETter prøving og feiling, kutta jeg ut slange fra Gardena. Den overlever ikke.
Clas og Biltema sine fungerer bra.

Jeg har vanningsautomat fra Gardena, og når man bare sørger for lange nok vanningssekvenser, fungerer dette udmerket.
Jeg har prøvd nedgravd, og oppå jorda. I grønnsaksbed foretrekker jeg å ha slangen oppå jorda, så jeg slipper å stikke hull på den når jeg planter.
Begge deler fungerer ellers bra.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 6 gjester