Kirsebærtrær i Trøndelag

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kirsebærtrær i Trøndelag

Innlegg ugrønne fingre Man Mai 03, 2021 18:22

Hei!
Jeg er en hobbyfotograf, som har veldig lyst til å gjennomføre en shoot med rosa blomster fra typ kirsebærtrær/prydkirsebærtre/Magnolia som bakgrunn. Problemet er bare at jeg ikke aner hvor jeg skal finne et slikt stort fint tre i Trøndelag/Trondheim.. Det virker som om disse trærne er mer utbredt lenger sør i landet?

Hvis noen har et stort fint træ i hagen sin, og ville latt meg komme med en gravid modell hadde jeg blitt evig takknemlig. Hvis det står noe på en eller annen park, herregård, botanisk hage et sted i trøndelag, som dere vet av, setter jeg veldig pris på tips! Planen er etter hvert å kunne plante ett i egen hage, slik at jeg har drømmetreet rett utenfor vinduet.

Takk for eventuell hjelp!

bfo, fra Rogaland Arboret.
Bilde
ugrønne fingre
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kirsebærtrær i Trøndelag

Innlegg Nienna Tir Mai 04, 2021 9:15

Mitt tre er dessverre for langt unna :) Men holder du til i sone H4 kan du få drømmetreet ditt. Prydkirsebær vokser også fort. Jeg har Kanzan, og det har blitt kjempestort på bare ti år. Sandjord og lun plassering er en nøkkel for trivsel.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aimar Tir Mai 04, 2021 16:19

Det står en eller flere Prunus sargentii like nord for gårdstunet på Ringve Botaniske Hage på Lade. P. sargentii har rosa blomster, og kommer nok i blomst ganske snart.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg ugrønne fingre Tor Mai 06, 2021 10:47

Nienna skrev:Mitt tre er dessverre for langt unna :) Men holder du til i sone H4 kan du få drømmetreet ditt. Prydkirsebær vokser også fort. Jeg har Kanzan, og det har blitt kjempestort på bare ti år. Sandjord og lun plassering er en nøkkel for trivsel.

Tusen takk!
Nå er alt dette helt nytt for meg, så jeg vet ikke hvilken sone jeg bor i, eller enda verre hvordan jeg finner det ut :oops:

Vi har nylig tatt over en gård, med moseplen og leire som jordsmonn. Ligger litt utsatt til mtp vind, men er godt beplantet her. Så vi har både epletrær og plommetrær som trives svært godt! :)
ugrønne fingre

Innlegg ugrønne fingre Tor Mai 06, 2021 10:48

aimar skrev:Det står en eller flere Prunus sargentii like nord for gårdstunet på Ringve Botaniske Hage på Lade. P. sargentii har rosa blomster, og kommer nok i blomst ganske snart.

Tusen takk! Tatt bilder på Ringve tidligere, og det er veldig nydelig der. Klarte ikke å finne noe info om de hadde trær med rosa vekst, men da skal jeg holde ekstra utkikk i tiden framover, slik at jeg får gjennomført shooten som planlagt! :D :D Noen nevnte også Leangen gård, men den har jeg ingen kjennskap til..
ugrønne fingre

Innlegg aimar Man Mai 10, 2021 20:45

Nå har det visst kirsebæra begynt å blomstre på Ringve.

Kom også på denne som står på Sameiet Moholt Aktiv, der hvor gamle Hank Sport var før. Ja, det står tre slike der.
Dette er Nipponkirsebær, Prunus nipponica 'Ruby'. Se bilde tatt i mai 2019

Bilde
aimar

Innlegg ugrønne fingre Fre Mai 14, 2021 21:25

aimar skrev:Nå har det visst kirsebæra begynt å blomstre på Ringve.

Kom også på denne som står på Sameiet Moholt Aktiv, der hvor gamle Hank Sport var før. Ja, det står tre slike der.
Dette er Nipponkirsebær, Prunus nipponica 'Ruby'. Se bilde tatt i mai 2019

Bilde

Tusen takk! Skal sjekke det ut :D :D
ugrønne fingre

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester