Konvertere thuja-skog til svarthyll-hekk

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Konvertere thuja-skog til svarthyll-hekk

Innlegg olavn Man Mai 31, 2021 12:52

Hei alle,
Ny her, og strengt tatt ny med hage.
Har ikke så mye mer hage-erfaring enn hva jeg har med meg fra verandaer i leilighet, men har holdt på en hel del med hogst/skogstell/revegetering på fjellet.

Tok nylig over en eiendom med en stor og flott tomt, og i prisen lå det at en solid jobb måtte gjøres med hagen, for å gjenvinne areal og forbedre sjøutsikt etc.
Vil gjerne har kommentarer til planen min, her kan jeg lett ha oversett noe i min manglende kunnskap.
Rundt regnet skulle det ryddes et areal på 6x30m, hvor 2/3 var 60 hoved-røtter for thuja-trær 5-8m høye, og 1/3 var krypmispel (tror jeg) i et virvar av grener som løftet seg over en meter. Alt bortsett fra det ytterste av den brede thuja-rekka var brunt og tørt, så det var uansett uaktuelt å forsøke å spare på noe.

Alt dette er ryddet nå. Puh! Har saget trærne så lavt at stubbene bare stikker 4-8 cm over bakken, og har røsket ut alt jeg har fått tak i av rot-utspring.

Eiendommen er nest innerst i en blindvei, og det ryddede området er ut mot veien der den innerste naboen skal forbi en sjelden gang.
Ønsket også å heve og rette opp tomta ut mot denne veien, og har stablet stein lengs kanten, fylt på kvernet kompost fra ryddinga mm, og spadd sykt masse plenjord oppå.
Planen er å plante svarthyll ytterst. Thuja-røttene er et par meter lenger inne på tomta, så der tror jeg det er lite konflikt.

Men i stedet for å bestille dyr stubbefresing (det er jo mange stubber), som likevel ikke fjerner alt av røtter, så står jeg nå klar til å spa plenjord også over stubbene, og prøver å få øverste punkt på stubbene minst 20cm under jorda, hvor det i overskuelig framtid vil bli plen/naturblanding som fortsettelse på eksisterende plen.

Gjetter på at det vil komme opp rotskudd, som jeg må røske opp en gang eller to i året. Håper at dette vil avta betydelig om 2-3 år. Eller bør jeg forvente at rotskudd blir et problem i svært mange år? Og ville stubbefresing forhindre? Vil det gå mye mer enn 5 år før røttene råtner og jeg er friere til hva jeg kan plante på det gamle thuja-området?

Ønsker altså en slags hekk, og tenkte svarthyll. Den er vel nesten norsk/skandinavisk, ihvertfall har jeg gode opplevelser med den i syn og smak, på reiser i Danmark. Har ellers ingen erfaring med denne, hører også gjerne andre liknende forslag.
I dette fallet er jeg så heldig at jeg verken trenger å ha hekken spesielt smal eller tett. I det lille området med boliger er det etter min smak litt for lite bladfellende busker. Vil faktisk synes det er best at det kommer mer lys gjennom hekken i vinterhalvåret.

Finner veldig lite info om svarthyll og planteavstand ved bruk som hekk. Har sett 1m ett sted. Plantasjen skriver 4m. Men kanskje avhengig av planlagt høyde? Vil gjerne slippe å måtte velge høyde nå, og ha muligheten for å velge alt fra 2 til 4 meter.
Hva tror andre om å gå for 1,4 meter og senere gjøre det litt tettere ved sette stiklinger imellom?
Og ettersom det ligger plenjord der, bør jeg ha på gjødsel av ett slag fremfor annet?

Takker for alle tips!
Har sykt mye å lære. H2 (Dilling/Moss)
olavn
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Konvertere thuja-skog til svarthyll-hekk

Innlegg Sony Man Mai 31, 2021 16:30

Velkommen til Hagegal! :)

Jeg har ikke sikkert svar på noe av det du spør etter, men svarer likevel :mrgreen:
Jeg trooor ikke det kommer rotskudd fra bartrær... Kanskje andre vet sikkert? Det kan i hvertfall ikke være snakk om mengder.
Når du hever grunnen med å fylle jord over flis, så husk at det vil sige sammen ganske mye når flisa brytes ned. Du kan enten fylle opp sånn at det blir litt "haug" nå, eller regne med å fylle på mer jord om tre-fire år. Og kanskje i noen år etter det også. All den flisa som brytes ned vil ta nitrogen fra jorda, så kanskje du kan vurdere å lage et større plantehull til de nye hekkplantene og fylle med god jord, sånn at de har litt å gå på til flisa er omdannet.
Stubbene vil brytes ned ganske mye saktere enn flisa, men jeg kan ikke gjette noe på hvor mange år det tar, men noen blir det nok. Hvis du har 20cm jord over stubbene, så kan du plante sommerblomster feks. Store ting kan du kanskje plante mellom stubbene. For SÅ tett sto vel ikke thujaene at det ikke er plass å grave et plantehull mellom stubbene?

Svarthyll og planteavstand kommer an på sorten du velger, og om du vil ha klippet eller fri hekk. For fri hekk ville jeg plante nesten like tett som oppgitt bredde på busken. Feks en busk som blir tre meter bred, kan du plante med 2-2,5 meters mellomrom og få en passe tett hekk til slutt. For planter som vokser sakte går det an å plante dobbelt så tett som du egentlig trenger, og så fjerne annenhver plante når de begynner å bli for store for plassen. Det er også lurt å tenke over hvilken høyde du ønsker deg før du kjøper buskene. Jeg vil tro det er vanskelig å få en fin hekk på to meter hvis du bruker en sort planter som helst vil være sju meter, feks.

Lykke til! :)
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Man Mai 31, 2021 18:40

Jeg er rimelig sikker på at thuja ikke setter rotskudd :) Men jeg er mer usikker på om svarthyll egner seg som klippet hekk. Jeg har mye svarthyll som vokser vilt i og rundt hagen. Jeg klipper dem ofte, men de forblir åpne og glisne i veksten. Men som fri hekk, eller leplante egner den seg godt. Fin er den også :) Svartsurbær, Aronia, egner seg i allefall som klippet hekk. Men jeg vet ikke om den da blomstrer og får bær.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg olavn Tir Jun 01, 2021 22:43

Takk for nyttige svar!

Godt å høre at rotskudd neppe er noe problem med thuja. Har vært nøye med å røske opp alle forgreninger fra rot-høyde, for det var litt her og der som hadde gjemt seg grunt i jorda under div nedfall.

Akkurat den med sammensynking av kompost/flis hadde jeg forutsett. Spadde på tilsynelatende for mye jord, og hadde kompost kun på de stedene jeg likevel tenkte å etterbygge med jord en gang senere.
Men konsum av nitrogen ved kompostering - den hadde jeg oversett - takk takk! Ja flott idé å ha en rikelig mengde god jord i et passe stort hull for de plantene som kommer over komposteringen.

Ja det er plass til en plante mellom hver rot. Takk for påminnelsen, for jeg bør jo egentlig ha noe annet enn gress på disse stedene, før jeg fjerner markører og glemmer hvor røttene er..

Mener jeg leste et sted at svarthyll kan klippes helt ned og vil komme opp igjen. Kanskje et alternativ til å helt fjerne annenhver plante, å heller klippe ned annehver? Som et mulig virkemiddel i fall det etterpå blir litt vel åpent mellom plantene nederst.

Tenkte egentlig fri hekk, og ta bort enkelte litt vel store og utstikkende greiner nå og da, særlig på siden som er mot veien. (vel, ble det "klippet hekk" likevel..?)
Hadde tenkt meg inntil 5m høyt og 3m bredt. Egentlig helst bare 2,5m bredt, men vil se an hvor tett dette er før evt beskjæring. Men kanskje svarthyll ikke er egnet for noen form for beskjæring, og at den bare ville blitt rar?

Det var sambucus nigra jeg tenkte på, den vanlige hvite. Leser noen steder at bredden blir 4-5-6 meter, og da sliter jeg litt om det ikke funker å stusse..
olavn

Innlegg Nienna Ons Jun 02, 2021 7:28

Svarthyll passer utmerket til den måten du har tenkt klippet hekk på :D Men noen stram og tett form vil den aldri få. Og det stemmer at den kan klippes helt ned og komme fort tilbake. Du kan altså klippe så mye du vil både i høyden og bredden. Dessuten er den lett å formere både med frø og stiklinger. Hvis du må kjøpe planter kan du sette dem med lang avstand og sette stiklinger mellom.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg olavn Ons Jun 02, 2021 11:00

Takk!!
Sitter og ser på diverse bilder av svarthyll. (http://www.biopix.com/common-elder-samb ... 25350.aspx)
Stemmer det at det er stort sett langt nede at den vanligvis blir litt åpen? I så fall null problem, ettersom de vil bli plantet i en liten skråning ned mot veien, og nederste 1/2-1 meter vil bli lite synlig fra den ellers flatere tomta.
Hvis jeg har forstått rett så skal man ikke regne med at selv den største typen aronia ("Moskva" er det vel) blir mer enn 2 meter høy, så jeg har ikke funnet noen reelt gode alternative busker.
Supert med masse innspill, i morgen vil jeg nok løpe og kjøpe svarthyll i 5-liters potter fra en planteskole, og sette i 2 meters avstand og ta det derfra :)
olavn

Innlegg Nienna Ons Jun 02, 2021 11:31

Ja, det stemmer at det er nederst svarthyll blir glissen. Hvis de får vokse fritt blir de ganske store trær med blomster og bær i toppen. Og umulig å høste fra uten stige :) Det er derfor ideelt å plante dem slik du har tenkt, og gjerne kombinere med Aronia, eller bærbusker hvis du liker å dyrke matplanter. Aronia blir nok ikke mer enn 2 meter høye. Jeg har hatt mine busker i minst ti år, og de er vel omtrent 2 meter :)

Amelanchier alnifolia, matsøtmispel blir opptil. 4 meter og får gode bær. Men det er mulig den har havnet på svartelisten siden den sprer seg lett.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg olavn Man Jun 14, 2021 14:11

Svarer tregt, og takker så mye for hjelpen.
Men derr var området bygd opp og 45 svarthyll planta. Med gode råd og ganske omfattende og nøye arbeid, så virker resultatet hittil meget bra.

Familiemedlemmet som driver planteskolen hvor jeg handlet, rådet sterkt å gå ned til 1 meters planteavstand for hekk, da han konkret hadde sett pene resultater ved å ta det såpass tett, selv om en lot plantene bli 4 meter høye. Uansett var jeg lysten på fart i prosjektet og er heller innstilt på å tynne annenhver slik nevnt som en mulighet her.
Jeg fikk samtidig råd om å ta opp rotskudd umiddelbart, for å stoppe fotosyntese og drepe røttene ila 2-3 år. Han mente det ville komme en del skudd opp fra røttene de første par årene fra såpass stor og gammel thuja (30 til 50+ år), og det stemmer med mine observasjoner fra før jeg hogg.

Taggblåhegg/matsøtmispel (Amelanchier alnifolia https://artsdatabanken.no/fremmedarter/2018/N/402) er et interessant forslag. Men ja, jeg står over siden Naturvernforbundet mener det bare er et tidsspørsmål før også denne blåheggarten blir vurdert som høy risiko (https://naturvernforbundet.no/fremmede- ... -4087.html).

Skal nå ta fatt på 25 meter Aronia-hekk, og lurer på:
Hvor dypt bør/må det være ned til veldig steinete forhold?
Greia er at det tidligere har stått et steingjerde omtrent på den aktuelle linja, og det ville være en kjempejobb å grave dypere enn 30 cm. Men det er en svak grop der, så jeg kan nok samtidig heve nivået 30cm ved å spa på jord. Og jeg kan lettere fikse ok jord i bredden. (men er vel slik av noen vekster har påfallende vertikale røtter)
olavn

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester