Morelltre som mistrives

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Morelltre som mistrives

Innlegg BUSHDOCTOR Tir Jun 01, 2021 8:58

Hei alle sammen!
I fjor vår flyttet jeg et ungt morelltre fra plenen min og i en stor plantekasse (omlag 400l). Kassen skal være godt isolert med grunnmursplast.
Jeg var nok i overkant raus med gjødsel...
Treet trivdes godt det første året og bar bra med frukt. God vekst i vår også og det kom endel blomster. Nå som det har vært avblomstring har bladene sluttet å vokse og ser litt stusselig ut , dvs små og rynkete. Flere av bladene nærmest stammen har begynt å visne.... :o :( :(
Det er ingen tegn til skadedyr.
Det er ikke uttørket.
Skyldes dette at jeg gjødslet for mye ved omplassering i fjor?
Om det er overgjødsling,hva bør jeg gjøre?
Andre innspill?

Stian
Bilde

Bilde
BUSHDOCTOR
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Morelltre som mistrives

Innlegg Nienna Tir Jun 01, 2021 9:52

Det er vanlig at planter må bruke litt tid på å venne seg til de nye forholdene etter omplassering. Gjødsel er ikke nødvendig før treet har etablert seg, altså er i god vekst og ser ut til å trives. Du må bare ta tiden til hjelp :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg BUSHDOCTOR Tir Jun 01, 2021 21:11

Nienna skrev:Det er vanlig at planter må bruke litt tid på å venne seg til de nye forholdene etter omplassering. Gjødsel er ikke nødvendig før treet har etablert seg, altså er i god vekst og ser ut til å trives. Du må bare ta tiden til hjelp :)

Egentlig så er det ikke noe stor sak å grave det opp og bytte jorden med gjødslet jord.
Men det burde kanskje gjøres om våren?
BUSHDOCTOR

Innlegg Nienna Tir Jun 01, 2021 22:03

Du trenger ikke å bytte ut jorden med gjødslet jord. Det holder å tilføre litt av den gjødselen du bruker. Lite og ofte gjødsling er bedre enn mye og sjelden. Gjødsel er mat for plantene, og det tar ikke opp mer enn de trenger. Resten blir vasket ut av jorden ved vanning og regn.

Gjødsel rett i plantehullet ved planting eller omplanting kan svi røttene. Planten blir i såfall satt tilbake og bruker lengre tid på å rote seg på nytt.

Alt er seint i år på grunn av kald april og mai. De nye bladene på treet ditt kan fort ha blitt litt inntørket av kald vind og sol.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester