Beskjærer hengeselje i virvar

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Beskjærer hengeselje i virvar

Innlegg Hassel Ons Jun 02, 2021 14:50

Jeg har en hengeselje i hagen der to tredjedeler var tørre og døde grener, mens øverste lag av busken var nytt og friskt. Det døde er fjernet og busken ser fin ut fra utsiden nå. Men sjekk inni !? Her er det jo en eneste stor knute av stamme og store og små grener! For den skal vel helst ikke se sånn ut ..? Noen med tanker om dette rotet?
Hassel
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Beskjærer hengeselje i virvar

Innlegg Hassel Ons Jun 02, 2021 16:06

Prøver å få lagt inn et bilde ...
Vedlegg
961D7D73-6C4C-46B9-A048-DF0635091B36.jpeg
Et sammensurium
961D7D73-6C4C-46B9-A048-DF0635091B36.jpeg (47.03 KiB) Vist 164 ganger
Hassel

Innlegg Nienna Ons Jun 02, 2021 17:46

Ja, det var litt av et sammensurium :) Jeg ville ha prøvd å fjerne de greinene som går innover på kryss og tvers, og beholdt de som peker utover slik at du får åpnet litt opp. Vanskelig å si noe mer bare ut i fra bilde, men det ser ut som greinene er ganske tykke innerst i knuten. Du må nesten vurdere hva som kan bli fint. Jeg har sett hengeseljer hvor alt har blitt fjernet slik at bare knuten står igjen. Men selje skyter villig vekk, så kanskje må du bare fjerne alt og starte på nytt med å forme treet.

Dette er bare synsing :) Jeg har ikke hengeselje og har ikke prøvd å klippe en. Men når du ikke liker treet slik det har blitt, har du ingentig å tape på å beskjære det :)
.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hassel Ons Jun 02, 2021 18:17

Takk for tips! Å åpne opp ser ut til å være stikkordet, og samle på grenene som går utover og som vil bidra til å åpne etterhvert som de vokser! Morsomt tre uansett, synes jeg, hadde aldri hørt om det før denne rariteten min ble «artsbestemt» på hagesenteret:D
Hassel

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester