Høstløk

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Høstløk

Innlegg HeidiT Tir Okt 12, 2021 11:37

Skal dere sette noen høstløk i år, eller har dere fullt opp allerede? Eventuelt hva har dere i hagen fra før?

Jeg hadde bare krokus i plenen og noen få bergløk igjen fra tidligere plantinger, så jeg gikk litt amok med løkhandlingen i år. Jeg har handlet flere typer villtulipaner, Darwin hybridtulipaner, perleblomst, dvergiris, klosterklokke, påskelilje, russeblåstjerne samt noen andre "stjerner". Snøklokke har jeg satt før, men alle har forsvunnet med årene, så jeg tenkte å prøve igjen nå som jorden i hagen min er bedre enn den var. Tulipaner har jeg gjerne vegret meg for, for jeg synes det virker så styrete å måtte ta løken opp av jorden igjen, så derfor er jeg spent på om darwintulipanene er så lettstelte som jeg har hørt og kommer igjen selv om jeg lar dem stå i jorden.
HeidiT
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Høstløk

Innlegg Nienna Tir Okt 12, 2021 20:26

Jeg har kun kjøpt noen gule og hvite krokuser. Elsker krokus! Fra før har jeg mengder av lilla krokus, men for lite gule og hvite. Både snøklokker, klosterklokker, snøstjerner, russeblåstjerner og krokus frør seg. Så jeg har dem over alt i hagen.

Tulipaner og narsisser prøver jeg å plante inntil busker og kraftige stauder slik at de skjuler de etterhvert gulnende løkbladene som ikke må fjernes :) Jeg har så mye tulipaner at det vil være en alt for stor jobb å grave dem opp etter blomstring.

Tror jeg kommer til å kjøpe noen liljeblomstrende tulipaner snart. De er nydelige :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Tir Okt 12, 2021 21:07

Det er riktig som du skriver, at det er litt krøkkete å ta opp løker for så å sette dem ned igjen på høsten. I sommer tok jeg kun opp de høye tulipanløkene, men lot alt annet stå. Hos meg trives perleplomsten godt, og det blir flere for hvert år fordi de frør seg. Krokusen kommer opp, men er så liten. Snøklokker har jeg prøvd flere ganger, men de trives ikke og blir borte.

I år har jeg ikke kjøpt løker. Siden været ikke har vært det mest trivelige, prioriterer jeg å gjøre det jeg gjøre i hagen nå. For nå nærmer vinteren seg.
Gunn i Vesterålen

Innlegg HeidiT Ons Okt 13, 2021 6:32

Nienna skrev:Jeg har kun kjøpt noen gule og hvite krokuser. Elsker krokus! Fra før har jeg mengder av lilla krokus, men for lite gule og hvite. Både snøklokker, klosterklokker, snøstjerner, russeblåstjerner og krokus frør seg. Så jeg har dem over alt i hagen.

Tulipaner og narsisser prøver jeg å plante inntil busker og kraftige stauder slik at de skjuler de etterhvert gulnende løkbladene som ikke må fjernes :) Jeg har så mye tulipaner at det vil være en alt for stor jobb å grave dem opp etter blomstring.

Tror jeg kommer til å kjøpe noen liljeblomstrende tulipaner snart. De er nydelige :)

Jeg er også glad i krokus :) Jeg har bare lilla og hvite fra før, så jeg kjøpte mest forskjellige gule, blant annet Orange monarch, som var litt dyr, men jeg falt for den sterke fargen. Det var lurt å plante inntil busker og kraftige stauder!
HeidiT

Innlegg HeidiT Ons Okt 13, 2021 6:38

Gunn i Vesterålen skrev:Det er riktig som du skriver, at det er litt krøkkete å ta opp løker for så å sette dem ned igjen på høsten. I sommer tok jeg kun opp de høye tulipanløkene, men lot alt annet stå. Hos meg trives perleplomsten godt, og det blir flere for hvert år fordi de frør seg. Krokusen kommer opp, men er så liten. Snøklokker har jeg prøvd flere ganger, men de trives ikke og blir borte.

I år har jeg ikke kjøpt løker. Siden været ikke har vært det mest trivelige, prioriterer jeg å gjøre det jeg gjøre i hagen nå. For nå nærmer vinteren seg.

Jeg skjønner deg godt! Jeg hadde en tørr sommer, men nå om dagen regner det nesten hver dag, så det er ikke så mye jeg får gjort i hagen. Jeg fikk satt en del løk på lørdag, for da var det opphold midt på dagen, men det ser ut til å bli en stund før jeg får satt resten - med mindre jeg tar på regnetøy og trosser været.
HeidiT

Innlegg Nienna Ons Okt 13, 2021 8:38

Det har hendt at jeg har satt løk rett før jul :) Så jeg tar meg nok en tur og kjøper løk til halv pris. Og da kan det fort bli veldig mye mer krokus. Orange monarch hørtes veldig fin ut. Den må jeg ha hvis den fortsatt finnes for salg :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg HeidiT Ons Okt 13, 2021 9:02

Oi, har du satt løk så sent på året? De har dem til 30 % avslag hos Botanisk verden nå, med mindre du vil vente til de kanskje dukker opp med en bedre rabatt :)

Neste år tror jeg at jeg venter til sluttsalgene, men i år var det så mye konkret jeg ville ha at jeg ikke turte vente i tilfelle det ble utsolgt, så jeg gikk heller for forhåndsbestilling med early bird-rabatter på sensommeren.
HeidiT

Innlegg timanna Ons Okt 13, 2021 11:14

Noen løk kan man sette så lenge det går an å grave i jorda. Jeg tror det var tulipaner Noen bruker spett hvis telen har satt seg! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HeidiT Ons Okt 13, 2021 11:28

timanna skrev:Noen løk kan man sette så lenge det går an å grave i jorda. Jeg tror det var tulipaner Noen bruker spett hvis telen har satt seg! :)

Å, nå måtte jeg le :lol: Jeg er altfor nevrotisk til å gjøre det så sent - jeg ble superstresset (med tanke på løkene jeg ikke har satt ennå og barrothekkeplantene jeg venter på) da vi måtte skrape bilen i dag tidlig for første gang i år.
HeidiT

Innlegg Nienna Ons Okt 13, 2021 13:18

De pleier å ha løker til halv pris hos både Plantasjen og andre hagesentre. Og da kan jeg ikke annet enn å falle forfristelsen, særlig når jeg kan utnevne meg til løkredder når jeg kjøper løk som ellers blir kastet :mrgreen: Men jeg kjøper alltid først de sortene jeg vil ha for å sikre meg dem.

Vi som bor i landets mildeste sone trenger ikke å forhaste oss med hverken løk eller barrotsplanter. Vi kan kjøpe både trær og busker til 70% avslag, og plante så lenge det går an å grave. Men stauder kjøper jeg ikke lenger på høstsalg. De har som regel stått og lidd i trange potter hele sommeren, og har vekselsvis fått for mye og for lite vann.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Tor Okt 14, 2021 10:44

Det går litt på halv tolv her nå, men fikk opp pelargoniene og satt på kjøl og hevet gamle tulipanløk i puljer i dette bedet som jeg på sikt bare skal ha stauder i. I tillegg fikk jeg en gaveløkpakke m. bl.a. knalloransje tulipan 'Ballerina'. Disse fikk også plass i bedet selv om de andre er i rosanyanser. Har ellers noen tulipaner som står på fast plass året rundt, noen som har skiftet farge og noen som kommer m. samme farge. Har igjen en pakke Scilla som jeg må putte ned ett el. annet sted.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HeidiT Tor Okt 14, 2021 21:29

Nienna skrev:De pleier å ha løker til halv pris hos både Plantasjen og andre hagesentre. Og da kan jeg ikke annet enn å falle forfristelsen, særlig når jeg kan utnevne meg til løkredder når jeg kjøper løk som ellers blir kastet :mrgreen: Men jeg kjøper alltid først de sortene jeg vil ha for å sikre meg dem.

Vi som bor i landets mildeste sone trenger ikke å forhaste oss med hverken løk eller barrotsplanter. Vi kan kjøpe både trær og busker til 70% avslag, og plante så lenge det går an å grave. Men stauder kjøper jeg ikke lenger på høstsalg. De har som regel stått og lidd i trange potter hele sommeren, og har vekselsvis fått for mye og for lite vann.

Jeg er fra Oslo, og jeg har visst lett for å tenke som en østlending selv om jeg har bodd på Vestlandet i mange år nå. Sånn med tanke på tid for planting av det ene og andre. Jeg har uansett samme erfaring som deg når det gjelder hvilke planter det er verdt å kjøpe når hagesentrene har sluttsalg for sesongen. Plantene jeg handlet hos Eides stauder i september var fine, men som regel handler jeg på Plantasjen, siden det er nærmest, og der har jeg funnet ut at det ikke er vits å kjøpe stauder etter august.
HeidiT

Innlegg HeidiT Tor Okt 14, 2021 21:37

orm skrev:Det går litt på halv tolv her nå, men fikk opp pelargoniene og satt på kjøl og hevet gamle tulipanløk i puljer i dette bedet som jeg på sikt bare skal ha stauder i. I tillegg fikk jeg en gaveløkpakke m. bl.a. knalloransje tulipan 'Ballerina'. Disse fikk også plass i bedet selv om de andre er i rosanyanser. Har ellers noen tulipaner som står på fast plass året rundt, noen som har skiftet farge og noen som kommer m. samme farge. Har igjen en pakke Scilla som jeg må putte ned ett el. annet sted.

Jeg synes egentlig de fleste blomster er fine sammen, uansett farge :)
HeidiT

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Okt 14, 2021 22:30

timanna skrev:Noen løk kan man sette så lenge det går an å grave i jorda. Jeg tror det var tulipaner Noen bruker spett hvis telen har satt seg! :)

Når du sier det, Timanna, som bor i H7, da er det kanskje ikke for sent for meg å sette ned noen løker likevel :)
Gunn i Vesterålen

Innlegg timanna Tor Okt 14, 2021 22:49

Nei da, du har god tid ennå :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aiaus Søn Okt 17, 2021 19:37

Her på Vestlandet kan me plante løk langt ut mot juletider. Har aldri spadd opp tulipaner etter blomstring her, dei fleste kjem opp att på ny året etter. Men er nok litt etter kva slag sorter tulipaner ein har satt ned.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester