Tulipanløker - hva nå?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tulipanløker - hva nå?

Innlegg Gunn i Vesterålen Tir Jun 22, 2021 21:49

I min hage lar jeg løker bare ligge der etter avblomstring. Rydder sånn passelig, for staudene skjuler.

Men i fjor fant jeg et par hjulkapsler til traktor og plantet tulipaner i dem (nei, hjulkapslene er ikke pene.. Får ikke bort den gule fargen, så i morgen spraymaler jeg med sort farge). De to ringene står midt på tunet vårt, ved stien til huset.

Det viste seg at det kom lavtvoksende tulipaner i den ene ringen. Inntil det blomstret lurte hele familien hva som kom opp, for det så da virkelig ikke ut som tulipanplanter :? Jeg visste ikke at det fantes sånne lave tulipaner engang!

Nuvel. Nå undrer jeg meg på hva jeg skal gjøre når tulipanene er avblomstret om ikke lenge? Skal jeg ta dem opp og lagre fram til høsten? Hvordan skal de i så fall lagres? Eller skal de bare ligge der? Jeg ønsker å plante noe annet i ringene etter at tulipanene er avblomstret. Bør det være ettårige sommerblomster, f.eks. blomkarse?
Bilde
Gunn i Vesterålen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Tulipanløker - hva nå?

Innlegg Nienna Ons Jun 23, 2021 7:03

God ide å bruke hjulkapsler som opphøyde bed :) Enig i at de blir finere i svart. Jeg pleier å ta opp tulipanløker og legge dem på et bortgjemt sted i skygge. Dekker løkene med litt jord og lar nedvisningen gå sin gang til høsten, og det er på tide å få løkene i jorden igjen. Du kan også plante dem i en passende potte som du setter vekk.

Blomkarse blir et fint blikkfang i hjulkapslene. Eller ringblomst, kornblomst eller erteblomst.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg HeidiT Tor Jun 24, 2021 17:38

Jeg synes egentlig hjulkapslene har en rustikk sjarm slik de ser ut på bildet, men de blir sikkert fine med lakk også.
HeidiT

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Jun 24, 2021 20:01

Takk, da gjør jeg det slik! :) Det var i tv-programmet "Hagen min" at jeg så en dame som dro opp alle tulipanløkene for så å plante Hosta. Men de sa ingenting om hvor hun gjorde av løkene fram til høsten.

Til høsten skal jeg legge ned flere løker. Fra min oppvekst i Sandnes husker jeg godt hvordan perleblomst og snøklokker dannet tepper i hagene. Her jeg bor trives Muscari/perleplomst, men ikke snøklokker og krokus. Etter hva jeg har lest meg fram til trives spesielt snøklokker i svakt fuktig jord. Hos meg er det tørr og sandholdig jord, og de tørker ut.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Jun 24, 2021 20:18

HeidiT skrev:Jeg synes egentlig hjulkapslene har en rustikk sjarm slik de ser ut på bildet, men de blir sikkert fine med lakk også.

Riktignok matcher den gule fargen med traktorene her på gården, men ikke til noe annet :) Gården vår er rød og hvit. Men sort strammer opp, og nå har jeg funnet spray som er matt også. Venter bare på at faren for regn er over, så skal der sprayes.
Gunn i Vesterålen

Innlegg orm Lør Jul 24, 2021 11:12

Jeg tar også opp noen av mine fortrinnsvis m. bladene på. og legger de i garasjen. Noen står i bedene året rundt. Vil vel tro at løkene hadde hatt det bedre i gjødslet jord for å legge på seg, men det var tid og plass da. Det kan se ut som de lave dine, Gunn, er villtulipaner/botaniske. Dette er robuste saker som er herdige t.o.m. H6. Har man en annen plass til dem, kan de bare stå der året rundt og forøke seg til et teppe. Mine har stått uten annet stell enn litt gjødsel under en busk i årevis. Mulig jeg luket litt rundt dem i starten.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Lør Jul 24, 2021 22:26

[quote="orm"]Jeg tar også opp noen av mine fortrinnsvis m. bladene på. og legger de i garasjen. Noen står i bedene året rundt.

Jeg har lagt dem jeg fikk opp (høye med blader) i ei bøtte som jeg har plassert inntil husveggen mot nord. I og med at det har regnet mye her de siste par ukene, minnet dette meg på at jeg må ut å sjekke at de ikke nå bader i vann (!) Garasjen er nok et bedre sted for dem. I denne hjulkapselen har jeg nå plantet Bladlilje Francee (Hosta), fra en jeg delte fra hagen. Tenkte at Hosta ville være en passende avløser for tulipaner mht. veksttid.

De små løkene, som du sier benevnes "botaniske", ligger der enda. Her tenker jeg på å plante Stormarikåpe sammen med lilla Praktstorkenebb. Har begge disse i hagen, og så mye av dem at jeg kan ta skansen på at de ikke overlever vinteren i potte/hjulkapsel.

Nå er jeg begynt å planlegge kjøp av løker for å sette ut til høsten. Prøver å lese meg litt opp på dette, siden jeg ikke har mye erfaring med løkplanter.
Gunn i Vesterålen

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester