Overvintre lotusrot (Nelumbo nucifera)

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Overvintre lotusrot (Nelumbo nucifera)

Innlegg brk Søn Aug 30, 2020 17:24

Hei dere,

1. mai i år puttet jeg 5 lotusfrø (nelumbo nucifera) i en vase med vann, og etter noen dagen begynte de å spire. Ett av frøene hang veldig etter de fire andre, så jeg valgte å kaste dette.
Etter flere dager foldet endelig de første bladene seg ut, men de var små og missfarget/flerfarget - ikke store, grønne og fine slik bilder på nettet viser.
Når alle plantene hadde fått 3 til 4 blader gikk jeg til innkjøp av en murerbøtte fra Europris og noen sekker sand fra Biltema og gav plantene et nytt hjem.

Ifølge flere kilder på nette så skal man ikke tilsette gjødsel før første stående blad (aerial leave) har kommet. Jeg fulgte lenge dette rådet, men ettersom alle nye blader var små og missfarget så endte jeg opp med å kaste i litt langtidsvirkende gjødsel som jeg kjøpte på Plantasjen. Dette hjalp betraktelig! Etterhvert så ble det både flere, grønnere og større blader. (Se bilde #2)

For noen uker siden dukket det første ordentlig stående bladet opp, og jeg kan se flere er på vei. Men bladene har dessverre fått seg en omgang etter besøk av både små og store fugler.

Nå som høsten og vinteren nærmer seg søker jeg tips om hvordan man best mulig kan overvintre lotusroten.
Men jeg tar gledelig imot generelle tips som jeg kan bruke til neste vekstsesong, dersom plantene overlever.

:)

https://www.europris.no/p-mure--byggbotte-65-liter--rund-172000
https://www.biltema.no/bygg/muring/muretilbehor/sand-2000021665
https://www.plantasjen.no/gjodsel-langtidsvirkende-naring-1-kg-flerfarget-7044177.html

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
brk
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Overvintre lotusrot (Nelumbo nucifera)

Innlegg Rita Tir Sep 01, 2020 18:04

Kanskje du finner noe nyttig informasjon her?
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Re: Overvintre lotusrot (Nelumbo nucifera)

Innlegg brk Tir Sep 01, 2020 19:07

Rita skrev:Kanskje du finner noe nyttig informasjon her?

Hei Rita,

Jeg har gjort endel reseach og har nok vært innom denne siden også. Det ser ut til å være mange måter å overvintre dem på.
Men jeg takker selvsagt for innspillet! Alltid hyggelig med respons. :)

Jeg satt alle fire plantene i bøtten i år, men når jeg ser hvor store bladene blir så bør jeg nok kun ha 1 plante til neste år.
Men for å maksimere overlevelsesraten så er planen å overvintre alle plantene.

Man skulle da tro at noen her inne har forsøkt dette tidligere? :)
brk

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester