Aloe vera plante med torvfri jord?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Aloe vera plante med torvfri jord?

Innlegg israelregardie Fre Sep 25, 2020 7:09

Jeg har en aloe vera plante jeg har hatt i ti år som nå henger og slenger og sikkert dør etter ompotting og flytting. Etter flytting ville den ikke ta til seg vann og jorda var fuktig i to måneder uten å bli tørr (var litt dårlig drenering i begynnelsen, men fikk ordnet dette. Allikevel trakk den ikke til seg vann selv i direkte sol).

Jorden var dekket av små hvite prikker (sopp?) så jeg byttet ut topplaget med ny jord. Men jeg kjøpte feilaktig torvfri jord. Var dette en dum ide? Vil torvfri jord gjøre vondt verre? Har alltid brukt "vanlig" plante/blomsterjord. Har hatt denne planten så lenge så trist å se at bladene blir tynnere og tynnere og bare henger nedover nå.
israelregardie
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Aloe vera plante med torvfri jord?

Innlegg Nienna Fre Sep 25, 2020 9:00

Torvfri jord er det beste til alle planter. Og særlig til sukkulenter som Aloe vera. De må ha tørr jord som ikke holder på fuktigheten. Sukkulenter lagrer vann i de tykke bladene, og jorden skal være tørr mellom vanningene. Konstant fuktig jord får røttene til å råtne.

Men alt håp er ikke ute :) Bare ompott planten, del om nødvendig, Aloe vera pleier å lage mange småplanter rundt seg. Blir det for mange kan morplanten begynne å skrante. Bruk torvfri jord og bland inn rikelig med Perlite som gjør jorden luftig.
Lykke til :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg israelregardie Fre Sep 25, 2020 18:52

Nienna skrev:Torvfri jord er det beste til alle planter. Og særlig til sukkulenter som Aloe vera. De må ha tørr jord som ikke holder på fuktigheten. Sukkulenter lagrer vann i de tykke bladene, og jorden skal være tørr mellom vanningene. Konstant fuktig jord får røttene til å råtne.

Men alt håp er ikke ute :) Bare ompott planten, del om nødvendig, Aloe vera pleier å lage mange småplanter rundt seg. Blir det for mange kan morplanten begynne å skrante. Bruk torvfri jord og bland inn rikelig med Perlite som gjør jorden luftig.
Lykke til :)

Takk. Har aldri brukt torvfri jord før, jeg har alltid bare brukt "vanlig" jord, altså helt svart jord som man vanligvis finner i hagen osv. Var litt redd for at røttene skulle/har begynt å råtne da vannet ikke drenerte skikkelig i begynnelsen og den bare holdt på vannet.

Da kan jeg prøve å bytte ut all jorden, ikke bare topplaget, med torvfri jord.

Det du nevner om å dele opp er nok også sant, dessverre. Da jeg flyttet slo jeg sammen to større og mindre planter i én potte slik potten er vegg-til-vegg med aloe vera planter (gudene vet hvor mange som står i samme potte, men det har også litt med plassmangel å gjøre).
Så lenge jeg har hatt den har den bestått av masse store og mindre planter i samme potte, tett i tett. Men etter ompotting og flytting virker det som den sliter med plassmangel...
israelregardie

Innlegg Nienna Fre Sep 25, 2020 21:08

Jord som drenerer godt er alfa og omega for sukkulenter. God torvfri jord kan også bli for tung og holde for godt på vannet. Derfor er det så viktig å blande inn sand, små lecakuler, knust terrakotta eller perlite.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg israelregardie Lør Sep 26, 2020 10:02

Nienna skrev:Jord som drenerer godt er alfa og omega for sukkulenter. God torvfri jord kan også bli for tung og holde for godt på vannet. Derfor er det så viktig å blande inn sand, små lecakuler, knust terrakotta eller perlite.

Uffda. Når jeg tok ut plantene så jeg at de fleste røttene var hule, som myke, tykke rør. Antar de var råtne? Jeg plassere flere av dem i den tørre nye jorda uansett, men er kanskje håpløst? Skal hvert fall la dem stå i den tørre jorda inntil videre og ikke vanne med det første. Vil aloe vera blader som er tynne og henger ned noen gang kvikne til igjen?
Rart, har aldri hatt problemer med planten på ti år, men plutselig må noe ha blokkert dreneringen.
israelregardie

Innlegg Nienna Lør Sep 26, 2020 14:14

Jeg har fått nye røtter på Aloe vera planter. Opplevde det samme som deg med en gammel plante der røttene bare råtnet. Jeg satte da endel småplanter i såvidt fuktig sand. Det er sikkert tyve år siden, så jeg husker ikke eksakt hvor lang tid det tok å få nye røtter på plantene. Men jeg husker at plantene var ganske slappe og gulaktige nederst, og at jeg måtte støtte dem opp med pinner i potten. Så det er bare å prøve :) Bra at du satte dem i tørr jord. Stiklinger av sukkulenter skal helst ligge og tørke et par døgn slik at snittflatene lukker seg før de settes i sandblandet og nesten tørr jord. Settes lyst, men unngå direkte sol.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg israelregardie Lør Sep 26, 2020 14:28

Nienna skrev:Jeg har fått nye røtter på Aloe vera planter. Opplevde det samme som deg med en gammel plante der røttene bare råtnet. Jeg satte da endel småplanter i såvidt fuktig sand. Det er sikkert tyve år siden, så jeg husker ikke eksakt hvor lang tid det tok å få nye røtter på plantene. Men jeg husker at plantene var ganske slappe og gulaktige nederst, og at jeg måtte støtte dem opp med pinner i potten. Så det er bare å prøve :) Bra at du satte dem i tørr jord. Stiklinger av sukkulenter skal helst ligge og tørke et par døgn slik at snittflatene lukker seg før de settes i sandblandet og nesten tørr jord. Settes lyst, men unngå direkte sol.

Takk. Så bra. Har alltid trodd at aloe veraen min var så robust. Ofte kunne røttene ligge på toppen av jorden og allikevel vokste den og levde. Tenkte ikke så mye på hvor ofte eller sjeldent jeg vannet og den trivdes med å stå i vinduskarmen i direkte sollys hele året. (Eller så lenge solen skinte på den siden av bygningen).
Og jeg har alltid støttet opp bladene med pinner slik de fikk litt luft mellom seg (den har alltid vært så tett at det hadde en tendens til å samle seg brune blader innerst som etter hvert råtnet og gikk i jorden).

Får bare vente og se. Hvert fall var røttene på en av hovedplantene ikke råttent, så forhåpentligvis vil den i det minste leve videre om de andre ikke gjør det. Enn så lenge er det et trist syn slik den henger og slenger.

Aldri har jeg brukt gjødsel heller, men må kanskje undersøke det etter hvert.
israelregardie

Innlegg israelregardie Søn Okt 18, 2020 13:10

To av plantene i potten henger og slenger samme som før. Kanskje litt mer. Når skal jeg gi opp egentlig? Er litt redd for at evt råte skal overføres til den ene sunne planten i potten men samtidig har jeg ikke plass til mer potter i huset... Nå har det bare gått tre uker, men ingen forbedring hvert fall.
israelregardie

Innlegg Nienna Man Okt 19, 2020 8:44

Ta vare på den sunne planten og kast de dårlige.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester