Overvintring

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Overvintring

Innlegg khawaga Tir Okt 20, 2020 12:09

Jeg har ingen hage. Huset hviler på stengrunn, og det er knapt sprengt ut en liten potetkjeller. På to sider er det asfalt rett ut i gatene, en side er mur mot en garasje og den tredje siden er mot en bakgård med en "hekk" bestående av et fabelaktig villniss mot naboen.

For å få det mer trivelig, har jeg laftet en rekke blomsterkasser for fasaden mot veien, og rigget til forstøtning av tre med formål å la gro hva som gidder, under en viss kontroll. Bakgården er omgjort til skjermet barnehage for et par smårollinger, og her er det også kasser rundt omkring. Noe plen blir det aldri bak her; det skal være *eng*.

Jeg har laget innekasser til de store kassene, for å kunne bytte på uten å måtte grave opp hele greia. I år har jeg hatt lavendel, hortensia og frilandskryss. Jeg vil ha dem igjen til våren; jeg er blitt personlig kjent med dem!

Da vinteren truet før helgen, røsket jeg inn alt. Jeg snagget av alt vissent, klipte ned til passelig høyde og stablet det i kottet, som er frostsikkert, men holder jevnt over 10° hele året, som følge av berggrunnen. Jeg la mellom noen lister, slik at det er luft mellom, og at jeg ser hva som skjer.

Har jeg gjort det rett? Har jeg gjort det feil? Hva mer kan jeg gjøre? Roser og Bergenia klarer seg fint; særlig Bergeniaen må jeg rett og slett begrense. Overvintring av stauder har jeg liten erfaring med. Min mor hadde gitt meg alle svar, men det er tredve år siden hun gikk bort ...
Brukerens avatar
khawaga
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Overvintring

Innlegg timanna Tir Okt 20, 2020 18:00

Jeg er litt usikker på hva slags planter du vil ta vare på, bortsett fra lavendel, hortensia og frilandskrysantemum. Og står de i hver sin potte altså? Hortensia er absolutt verdt å ta vare på, men jeg vet for lite om dem til å gi noen råd. Og helt ærlig, så regner jeg de andre som engangsplanter ... :roll: Er det flere du vil ta vare på, stauder f.eks.?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aimar Tir Okt 20, 2020 19:14

Du har nok gjort det ganske rett. Jeg har en bod som jeg har brukt til overvintring av div. planter, og lik din bod er den egentlig litt for varm. Har du mulighet på dager med temp. rundt null til å sette opp et vindu/dør for å lufte ut litt av varmen, så er det lurt å gjøre det. Rundt 3-4 grader, kjøleskapstemperatur, er mer ideelt.
Hvis det blir varmere, vil også plantene tørke fortere, og du må vanne et par ganger i løpet av vinteren. Vær forsiktig med vanningen, hvis du vanner for mye, vil du få problem med mugg eller råte.
På grunn av for høy temperatur, har jeg også erfart at noen planter begynner å sette nyskudd i februar/mars, og det er alt for tidlig å flytte dem ut. Disse gule skuddene har jeg da klipt av når det blir tid for utflytting, og de har satt nye skudd. Ikke ideelt altså, men det har funket med mange planter for meg.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg khawaga Ons Okt 21, 2020 11:10

timanna skrev:Jeg er litt usikker på hva slags planter du vil ta vare på, bortsett fra lavendel, hortensia og frilandskrysantemum. Og står de i hver sin potte altså? Hortensia er absolutt verdt å ta vare på, men jeg vet for lite om dem til å gi noen råd. Og helt ærlig, så regner jeg de andre som engangsplanter ... :roll: Er det flere du vil ta vare på, stauder f.eks.?

Ja, de har hver sin potte - eller rettere sagt minikasse, av oljet tre, ikke impregnert.

Gartneriene vil nok gjerne at dette skal være "engangsplanter" - de ser vel helst, av hensyn til egen fortjeneste, at folk hiver alt som naturlig visner ned, og kjøper nytt til våren. Mange planter *er* ettårige. Jeg pleier å kjøpe ampler med floks og littavhvert hvert år; de er på tilbud, og en rimelig grei hygge. I år skal jeg snu litt på flisa. Jeg har tømt amplene, skaffet frø, og rigget til brede hyller i et par vinduer med plass til såkasser.

Men disse tre; hortensia, lavendel og diverse krysantemum, *skal* være flerårige etter mitt ringe skjønn som hobbybotaniker. Derfor gidder jeg å prøve. Ikke bare for å spare penger, men fordi jeg rett og slett ble glad i dem.
Brukerens avatar
khawaga

Innlegg khawaga Ons Okt 21, 2020 11:52

aimar skrev:Du har nok gjort det ganske rett. Jeg har en bod som jeg har brukt til overvintring av div. planter, og lik din bod er den egentlig litt for varm. Har du mulighet på dager med temp. rundt null til å sette opp et vindu/dør for å lufte ut litt av varmen, så er det lurt å gjøre det. Rundt 3-4 grader, kjøleskapstemperatur, er mer ideelt.

Boden min har inngang fra soverommet, og er ikke ventilert. Men ved daglig lufting, kan jeg selvsagt sette opp til boden - og håpe at min katt ikke gjør ugagn. Jeg har også en utvendig mulighet: et skjul jeg bruker som snekkerbod, men den er ikke vinterisolert. Der henger en 500W halogen som varmer opp så lenge jeg driver med noe, men å sette den på kontinuerlig vil være å fyre for kråkene. Dessuten er det vel heller ikke heldig med lys. Varmekolbe, kanskje ... men det var dette med kråkene, da.

aimar skrev:Hvis det blir varmere, vil også plantene tørke fortere, og du må vanne et par ganger i løpet av vinteren. Vær forsiktig med vanningen, hvis du vanner for mye, vil du få problem med mugg eller råte.

Kjent problem. Spruteflaske nå og da

aimar skrev:På grunn av for høy temperatur, har jeg også erfart at noen planter begynner å sette nyskudd i februar/mars, og det er alt for tidlig å flytte dem ut. Disse gule skuddene har jeg da klipt av når det blir tid for utflytting, og de har satt nye skudd. Ikke ideelt altså, men det har funket med mange planter for meg.

Både krysantemummen og et par hortensiaer har allerede skutt klart. Det får vel bare være slik frem til april.
En svær såkalt "hagehortensia" får jeg ikke flyttet på. Den står i en bøkkerkurv; kolliet veier over 50 kg. Den tredde jeg en kasse over i fjor med glavakapp inni. Gikk det bra i fjor, gjør det vel det i år også. DET var den siste blomsten som holdt ut her før snøen kom. Og forsyne meg ser ut til å bli liggende :evil:

Takk for svar. Da håper jeg at *vi* også overlever vinteren ...
Brukerens avatar
khawaga

Innlegg Nienna Ons Okt 21, 2020 16:05

Jeg tar ikke inn lavendel. Den klarer seg fint gjennom vinteren her i sone 1. Tror nok den overlever i sone 2-3 også. Viktig at den har lett jord og god drenering. Vinterfuktighet er den største fienden.

Krysanthemum er flerårig, ja. I år prøver jeg å overvintre noen planter lyst og kjølig. De startet som veksthemmede bruk og kastplanter, men etter å ha ristet av seg de veksthemmende hormonene, skjøt de fart, sikkert lykkelige da de fikk bokhasikompost rundt røttene :) Nå står de i knopp, og jeg håper de trosser mørketiden og springer ut.
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aimar Ons Okt 21, 2020 20:38

Jeg tar heller ikke inn lavendel. Overvintrer stort sett greit ute i H4.
aimar

Innlegg khawaga Tor Okt 22, 2020 2:14

Vel, vel. Nå *har* jeg tatt inn lavendlene; jeg kan ikke like godt sette dem tilbake i snøen :shock:

Det er andre året jeg har lavendel. Forrige året kappet jeg kvastene og hev resten i komposten. Dust. Men lavendel er ikke bare til pynt: kvastene tørkes godt - det gjør de av seg selv, ute - smuldres, legges i poser av gasbind og dyttes i klesskuffer- og skap. Bruk gaskompresser fra apoteket, og bind med gummistrikk. Gjør det samme med den forhatte burot. Om du ikke er allergisk, da. Skjønt det er *støvet* du er allergisk mot; sannsynligvis ikke planten. Jeg pleier å rive av noen på vei fra butikken, klippe det opp og strø det over suppe. Den er nær slektning av malurt. Jeg har *ikke* prøvd lavendel i suppe. Det får være grenser.

Jeg er spent på "kryssa" mine. 3 kasser står nå i vinteropplag. 3 andre var samboere med noe fiol og liljefart jeg tok med meg billig tidlig i sommer. Disse tippet jeg i engbedet under blomsterkassene foran huset, og spadde litt jord over. Gartner, all right? Moro å se hva som skjer. Jeg tar det helt ut til våren: bruker "reparasjonsfrø" fra Felleskjøpet, blander inn frø av ringblomst og blomstererter, lager en god blanding av dette med flott matjord jeg fikk et lass av i år og stamper det ned med flatsiden av riva over hele fronten.

Igjen; gjør jeg noe galt? Jeg vil ha engbed. Jeg vil ha humler. Og så vil jeg ha "humle". Den blir jeg ikke kvitt. I fjor gikk den over taket på uthuset. Disse konglene er ikke bare dekorative, men verdens beste sovemedisin.Bilde

Vi får se til våren. Da tenker jeg, at jeg legger ut noen bilder. Akkurat nå, er det vel bare å gå i hi.
Nah ... jeg har jo faktisk blomster inne, også ...
Brukerens avatar
khawaga

Innlegg orm Tor Okt 22, 2020 12:07

Virker som de hortensiaene (Hydragena macrophylla) hagesentrene beregner som ettårige, tåler en del kulde. Tidligere overvntret jeg dem i litt oppvarmet drivhus m. lys. De kvitterte med å starte blomstringen før jeg kunne sette dem ut. De siste vintrene har de stått foran vinduene i uoppvarmet og uisolert garasje. Garasjen er riktig nok kledd innvendig m. gipsplater, men ene endeveggen går jo opp når bilen skal ut og inn. Hadde termometer i garasjen en vinter jeg hadde fuchsia nedpakket i torv der og det var aldri under 0°, kanskje unntatt når garasjeporten gikk opp. Tror det kan være flere - såkalt ettårige - som kan takle det kaldt så lenge det ikke fryser. Ellers finnes det jo såkalte frostvakter og vifteovner som kan stilles slik at de slår seg på når det synker under en viss temperatur.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg khawaga Tor Okt 22, 2020 13:55

orm skrev:Virker som de hortensiaene (Hydragena macrophylla) hagesentrene beregner som ettårige, tåler en del kulde. Tidligere overvntret jeg dem i litt oppvarmet drivhus m. lys. De kvitterte med å starte blomstringen før jeg kunne sette dem ut. De siste vintrene har de stått foran vinduene i uoppvarmet og uisolert garasje. Garasjen er riktig nok kledd innvendig m. gipsplater, men ene endeveggen går jo opp når bilen skal ut og inn. Hadde termometer i garasjen en vinter jeg hadde fuchsia nedpakket i torv der og det var aldri under 0°, kanskje unntatt når garasjeporten gikk opp. Tror det kan være flere - såkalt ettårige - som kan takle det kaldt så lenge det ikke fryser. Ellers finnes det jo såkalte frostvakter og vifteovner som kan stilles slik at de slår seg på når det synker under en viss temperatur.

Du har helt rett om hydragena; de er flerårige; genetisk beinget. Produsentene vil ha oss til å tro det motsatte.
Jeg tok ingen forhåndregler i fjor; lot det bare stå og fryse. I storekassa blomstret den igjen i slutten av mai, sto hele sommeren og kom opp igjen i september! I småpotter skjedde det samme. To stk overvintrede brettet seg ut i høst, og jeg tok dem inn og satte dem i stua. Nydelige, er de. De skal få blomstre av seg, så går de i kottet for sikkerhets skyld, og ut igjen i april. "Herder ikke på friland i Norge" leser jeg. Rett og slett bedrag. Mere friland enn de får hos meg, finnes ikke, og jeg har vintertemperatur ned i -20°. Det KAN ha noe å si, at de er plantet i skikkelig jord; romslig, med treverk rundt seg. Jeg har funnet ut at *alt* som kommer fra gartnerier, må pottes om.
Brukerens avatar
khawaga

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester