Venus fluefanger, egnet medium?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Venus fluefanger, egnet medium?

Innlegg Fenrisúlfr Fre Apr 09, 2021 19:38

Hei!

Jeg har lyst til å skaffe meg en Venus fluefanger. Plantasjen i nærheten har dette til salgs nå.

Men! Hvis jeg kjøper meg en Venus, så vil jeg potte den om til en større potte. Sånn som jeg har skjønt det trenger de å plantes i et næringsfattig medium. Sphagnum torv blandet med sand og perlite er noe jeg ser blir anbefalt rundt omkring.

Hvor kan jeg kjøpe sphagnum torv uten gjødsel og andre ting de ikke liker? Jeg har også tilgang på en variert skog med myrområder, kan jeg plukke med meg noe egnet derfra på tur? Hva skal jeg da eventuelt se etter?

Andre tips om denne spennende kjøtteteren tas også imot :)
Fenrisúlfr
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Venus fluefanger, egnet medium?

Innlegg Nienna Lør Apr 10, 2021 18:07

Jeg hadde en gang en kannebærer, og den skulle vannes med regnvann. Du kan jo plukke med deg litt hvitmose på tur. Næringsfattig blomsterjord kan sikkert brukes. Før solgte de ugjødslet torv. Men vet ikke de fortsatt gjør det.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Fenrisúlfr Lør Apr 10, 2021 19:04

Nienna skrev:Jeg hadde en gang en kannebærer, og den skulle vannes med regnvann. Du kan jo plukke med deg litt hvitmose på tur. Næringsfattig blomsterjord kan sikkert brukes. Før solgte de ugjødslet torv. Men vet ikke de fortsatt gjør det.

Jeg har bare sett en bedrift som selger ugjødslet torv, men 150L blir litt i meste laget bare for en stor potte. Tror ikke jeg hadde klart å løfte det ut av bilen heller...

Jeg vurderer å ta en tur ut på myra og ta med noe mose som er uttørket derfra og blande med sand. Aner ikke om det er noe som vil ta livet av en Venus eller ikke, men ugjødslet torv er tydeligvis blitt vanskeligere å få tak i en gull :lol:
Fenrisúlfr

Innlegg Nienna Lør Apr 10, 2021 23:52

Det går sikkert an å grave opp litt næringsfattig jord fra hagen, hvis du har hage, eller bruke jord fra en potte med sommerblomster fra i fjor. Der vil næringen være oppbrukt. Til mine stueplanter bruker jeg jord fra hagen som jeg tilpasser typen plante ved å blande inn egenprodusert kompost, eller sand hvis blandingen skal være lett, f.eks til sukkulenter. Løvkompost er også næringsfattig, du kan sikkert ta med deg noen never fra skogen.

De kjøttetende plantene får næring fra insekter, så bare prøv deg frem med din egen næringsfattige jordblanding :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Lør Apr 17, 2021 21:11

Fenrisúlfr skrev:Jeg har også tilgang på en variert skog med myrområder, kan jeg plukke med meg noe egnet derfra på tur? Hva skal jeg da eventuelt se etter?

Hvis du har tilgang til myr, så er det bare å plukke med seg litt torvmose derfra og skylle den godt i vann for å bli kvitt eventuelle blindpassasjerer. Du kan også ta med litt av jorda som er under selve mosen (dvs. i praksis kompostert mose). I tillegg kan du blande inn f.eks. litt små biter med furubark for å unngå at vekstmediet blir altfor kompakt.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: susieq77 og 9 gjester