kjøttetende planter i selvvanningspotter?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

kjøttetende planter i selvvanningspotter?

Innlegg mkaut Fre Apr 16, 2021 20:35

Jeg fikk tre små kjøttetende planter i gave: Cephalotus, Pinguicula og Nepenthes. Jeg har ingen erfaring med slike, men instruksjonene for alle tre sier at de bør holdes fuktig.
Derfor lurer jeg på om jeg kan ha dem i selvvanningspotter?
Dessuten står det for både Nepenthes og Pinguicula og de bør plasseres lyst, men ikke i direkte sol. Hva betyr det i Norge - kan jeg ha dem i et østvendt vindu, eller til g med sørvendt vindu som får direkte sol et par timer om dagen - når det er sol i Trondheim, da...
mkaut
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: kjøttetende planter i selvvanningspotter?

Innlegg Nienna Fre Apr 16, 2021 21:44

Du kan ha dem i selvvanningspotter. Og gjerne øke luftfuktigheten ved å dusje dem lett med sprayflaske av og til. Nesten ingen planter liker seg midt i solsteiken. Bladene blir skadet. Østvendt vindu er bra, morgensol brenner ikke plantene. Du kan gjerne la plantene stå litt inne i rommet hvis det er f.eks en lys stue.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Lør Apr 17, 2021 20:49

Heldiggris! Cephalotus er skikkelig fine! Men dessverre ikke blant de enkleste å få til å trives over tid. Den beste måten å holde liv i de fleste typer insektetende planter er å lage et lite terrarium som de kan vokse i. Du kan f.eks. bruke et lite akvarium med et lag med lecakuler i bunnen sånn at du kan fylle på vann for å holde luftfuktigheta høy uten at plantene blir stående direkte i vann. Pinguicula kan nok klare seg i vanlig stueluft, men Cephalotus og Nepenthes vil ofte slutte å danne kanner hvis lufta blir for tørr. Cephalotus har i tillegg behov for en kjølig vinterdvale, men det er ikke nødvendig for de fleste sorter Pinguicula og Nepenthes.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg mkaut Søn Apr 18, 2021 10:31

kirsitn skrev:Heldiggris! Cephalotus er skikkelig fine! Men dessverre ikke blant de enkleste å få til å trives over tid. Den beste måten å holde liv i de fleste typer insektetende planter er å lage et lite terrarium som de kan vokse i. Du kan f.eks. bruke et lite akvarium med et lag med lecakuler i bunnen sånn at du kan fylle på vann for å holde luftfuktigheta høy uten at plantene blir stående direkte i vann. Pinguicula kan nok klare seg i vanlig stueluft, men Cephalotus og Nepenthes vil ofte slutte å danne kanner hvis lufta blir for tørr. Cephalotus har i tillegg behov for en kjølig vinterdvale, men det er ikke nødvendig for de fleste sorter Pinguicula og Nepenthes.

Når du nevner lecakuler, regner jeg med at du mener å ha disse under jord/kokos-fiber, ikke bare leca - ikke sant?
Jeg så Plantasjen har noen "hengempler", for eks. https://www.plantasjen.no/hengeampel-felix-o10-cm-transparent-2402898.html - kunne de funke? Er bare usikker på hvorvidt slike ting funker for Nepenthes, som kan jo etter hvert få litt større kanner som bør ha plass til å henge under planter - eller kan de bare ligge på bakken?
Og hvor farlig er det egentlig med kranvann i Norge - vi har jo ganske myk vann nesten uten klor (i alle fall i Trondheim)...
Beklager masse spørsmål, men jeg syntes også at det var en veldig kul gave og vil dermed prøve å få dem til å trives, eller i alle fall overleve...
mkaut

Innlegg kirsitn Søn Apr 18, 2021 13:26

Kranvann var ikke noe problem for mine da jeg hadde dem for mange år siden. Så lenge voksemediet er surt, tror jeg det stort sett går greit. Med leca tenkte jeg på vanlige lecakuler som pottene kan stå oppå. Da kan du ha et lag med vann i bunnen for å øke luftfuktigheta rundt planene uten at pottene blir stående kontinuerlig i vann.

Den glassklokka du lenker til ville jeg ikke brukt. Den har ikke plass til at planten skal vokse videre og den har heller ikke drenering i bunnen sånn at røttene blir stående i vann.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester