Best kugjødsel

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Best kugjødsel

Innlegg calypso Ons Apr 30, 2014 6:15

Jeg har opplevd to ganger, at innholdet i jordsekker åpenbart ikke stemte med teksten på sekken. Begge gangene, forskjellige leverandører, var forklaringen at de "ikke hadde fått trykket opp nye sekker, men fortsatt satt igjen med rikelig av gamle sekker"

Man må også tenke på at de som lager jorden, sjelden er den samme som distribuerer den. Nok en mulig feilkilde....
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gry Ons Apr 30, 2014 8:04

Jeg har kugjødselkompost fra Hageland (kjøpt i år) På den står det 64,8 % organisk innhold TS. Så da vet jeg egentlig ikke hvor mye kugjødsel den inneholder? Organisk innhold kan være så mangt.
Brukerens avatar
Gry
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne på Moseplassen Ons Apr 30, 2014 9:04

calypso skrev:
Og det høres jo bra ut...

Det høres ut som det det er - "reklame-tomprat" :mrgreen:
Ikke noe som helst fakta.
I Norge er ikke torv en truet ressurs, så det virker ekstra tynt å servere det argumentet.

Joda. Det er fortsatt et miljøproblem å bruke torv, selv om torvmyrene i Norge ikke direkte er en truet ressurs.
1. En meget stor andel av torv som selges i Norge er importert fra ØstEuropa.
2. Torv er en fantastisk karbonlagringsmedium, å spa opp torven for å bruke den i hager er dårlig miljøpolitikk.

Kompostbasert jord er et langt bedre alternativ ut fra miljøstandpunkt. Spesielt jord som produseres lokalt, for så får man ikke en masse frakt på toppen.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AnnePåLandet Ons Apr 30, 2014 17:24

Da har jeg vært på Bauhaus Liertoppen, hvor de kunne fortelle meg at fra og med i fjor har ikke Gardol lenger et produkt som heter kugjødselkompost, derimot har de naturgjødsel med bilde av kyr utenpå posen. Hvis dette stemmer og er likt for alle Bauhaus varehus, så er det vel mulig at dere andre har vært så heldige å få kloa i noen overvintrede sekker.

Bilde
Gardol naturgjødsel
Anne

Legg aldri lista lavere enn at du kan gå med rak rygg under
Brukerens avatar
AnnePåLandet
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg orm Ons Apr 30, 2014 18:58

På de jeg har er Gardol produsentnavnet - kjøpt i fjor. Maken til den Anne viser til. Husker jeg spurte. De sa det var den samme som før selv om sekken ikke var lik den gamle.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Ons Apr 30, 2014 19:44

Joda, plantejord fra Bauhaus har jeg også brent meg på for mange år siden, så det er ikke noe nytt. Jeg kjøpte av den for å bruke til prikling, men den var full av grove partikler. Etterpå så jeg at det sto at den var for planting utendørs, og det passer den godt til. Nå kjøper jeg som regel Gartnerjord til prikling, eller blomsterjord, fra Tjerbo torvfabrikker. De inneholder også endel pinner og torvklumper, noe som er irriterende. De har også P-jord som egner seg for dyrking og stikking av småplanter, den vil jeg kanskje prøve neste gang.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Ons Apr 30, 2014 20:57

Gartnerjorden fra Tjerbo er jeg veldig fornøyd med. P-jorden derimot, er jeg ikke så glad i. Jeg synes det lett blir algevekst på toppen av jorda, når jeg bruker den :V:

forøvrig var jeg innom Bauhaus i dag og det er, som tidligere sagt her, ikke noe lenger som heter kugjødselkompost. 80% spagnhum og 20% kompost :( Kan jo nesten like gjerne kjøpe en balle med torvstrø :sur:
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Ons Apr 30, 2014 21:06

Trine skrev:Gartnerjorden fra Tjerbo er jeg veldig fornøyd med. P-jorden derimot, er jeg ikke så glad i. Jeg synes det lett blir algevekst på toppen av jorda, når jeg bruker den :V:

forøvrig var jeg innom Bauhaus i dag og det er, som tidligere sagt her, ikke noe lenger som heter kugjødselkompost. 80% spagnhum og 20% kompost :( Kan jo nesten like gjerne kjøpe en balle med torvstrø :sur:

:sur:
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Ons Apr 30, 2014 21:59

Rölunda kugjødsel er den beste jeg har fått tak i; 70% kumøkkompost, 15% strøtorv og 15% hønsegjødsel. Coop Obs har hatt den, men jeg har ikke funnet noen har gjevn tilgang på den; tror faktisk Europris har hatt den også. Ellers kjøper jeg ikke kugjødselkompost om det ikke er noenlunde forhold mellom navn og innhold på varen. Jeg har god erfaring med å spa inn barkkompost og ulike typer naturgjødsel, eventuelt plantejorden med naturgjødsel til Bogrøntkjeden og Hagelandkjeden. Den liker jeg bedre enn mye annet de selger der.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Ons Apr 30, 2014 22:01

Ja, man kan like gjerne kjøpe en balle med torvstrø. Eller 3 sekker for hundre kroner. Det har jeg gjort. Anglamark som de har på Coop, og som er godkjent for økologisk dyrking, og som inneholder møkk fra frittgående svenske dyr :lol:
Den har jeg tømt i pallekarmer i drivhuset, og blandet den godt med fjorårets tomatjord ( = hagejord og kommunekompost) og hagejord. Samt kompost fra egen avling. I den har jeg både sådd og priklet med godt resultat. Og jeg er spesielt fornøyd med å ikke ha kjøpt meg fattig på dyr "kugjødselkompost" som knapt inneholder en middels kuruke :) Jeg kunne sikkert klart meg uten sekketorven også. Men hagejorden holder ikke så godt på fuktigheten, og torv er derfor en fordel. Men andel torv i forhold til jord/kompost/ sand blir vel grovt regnet i underkant av 20%.
Nei, den hjemmelagde jordblandingen blir ikke ugressfri. Men det gjør ikke noe når frøplantene er gamle kjenninger. Og ugresset som bor i hagen er like kjent :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Robusta Ons Mai 07, 2014 15:28

Jeg endte med å kjøpe en sekk kugjødsel på plantasjen. 80 % lovet den. De hadde bare en igjen, så jeg forsker videre. Ang. kompost har jeg alltid brukt min egen varmkompost. Tror det er mye mikroorganismer i den, men kanskje lite gjødsel?? Ser i hvert fall forskjell på når jeg bruker hønsegjødsel i tillegg eller ikke. Jeg har Georgiene på samme sted hvert år, så jeg tenkte det var lurt å spa inn en del nytt i jorda.
Robusta
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Arild Ons Mai 07, 2014 18:03

Var det Plantasjens eget merke Robusta? 80% burde være bra å satse på. Jeg skal prøve Änglangårds barkmull og kugjødsel nest gang jeg er innom OBS.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tor Mai 08, 2014 0:05

Den som bare hadde ku - og et jorde til å grave opp jord til sine planter - en strand med sand og en med tang og tare. Vel, slik er det ikke for de fleste av oss. Selv om man innimellom tar pottejord fra et overfylt bed, kan jeg tenke meg at ikke alle medlemmer av husstandene med hagegale ville bli begeistret for et hull i plenen.
Ikke tror jeg heller at hagegale flest har tid til å gå og finne jord under løvtrærne i skogen. Med det forbruket av jord mange av oss har, blir vi nok nødt til å kjøpe. Kommunekomposten her har jeg prøvd en gang for mange år siden. Mulig den er blitt bedre med årene.
Så kan man lure på om ikke hagen har hevet seg flere centimeter. Vi har da aldri kastet jord i søpla. :?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Tir Mai 20, 2014 16:40

Jeg har prøvd Änglagård kugjødselkompost og det er hva man for venter. Den kan anbefales når man ikke kan lage sin egen. Hagelandkjedens var en skuffelse, det er mest torv med hønsegjødsel. Den er ikke bortkastet, fin å plante i, men det er bare ikke hva man forventer. Tipper der ikke er mer en 10% kukompost i den, den burde hete noe annet.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Scrooge Ons Jun 08, 2022 17:03

Hvordan er ståa i dag?

Det beste jeg har lokalt her har jeg kommet frem til at er Änglamark kugjødsel, nå får man 2 for 129 og det syns jeg er innafor.
Scrooge
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Forrige

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester