Gjødselvann

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Gjødselvann

Innlegg Nienna Søn Apr 11, 2021 0:07

I år har jeg ambisjoner om å lage gjødselvann av både nesle, valurt og tang. Så lurer jeg på om jeg bare kan blande dem sammen. Leste noe om å bruke bokhasistrø og fermentere gjødselplantene. Og ha bøtten i drivhuset for å sette fart i prosessen. De skulle visst bli mindre lukt med bokhasimetoden. Tidligere har jeg bare laget neslevann som har stått bak komposten og stinket. Fungerer jo det, men jeg tenkte å lage noe mer konsentrert som kunne oppbevares på flaske. Jeg får ikke nok bokhasivæske til alle grønnsakene.

Det er sikkert bare å prøve seg frem. Men jeg ville sette pris på å høres andres erfaringer og råd :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Gjødselvann

Innlegg andedammen Søn Apr 11, 2021 13:14

Hei Nienna
Jeg fermenterer skvalderkål røtter i øyeblikket

Bilde det funker utmerket

Bilde
og gir bra med væske her er 1. tapping etter 6 dager

Bilde

men jeg har bøtta stående på varmekabler i inngangspartiet ca 20grader tror kanskje 12grader som du sa du hadde bøtta stående i er i kaldeste laget ?

Jeg varmkomposterer eller fermenterer alt av rotugress som slirekne løvetann ......etc syntes det er helt høl i hue å kaste noe som helst organisk i søpla som ofte tilrådes.
andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Søn Apr 11, 2021 14:40

Tusen takk :) Glimrende svar, akkurat det jeg ønsket meg :star: Jeg har nemlig gått og syslet med tanken på å fermentere løvetannrøtter, og annet flerårig ugress som høymole og krypsoleie. Jeg synes også at det er høl i hue å kaste det i restavfallet. Det som vokser i hagen, hører til i hagen :)

Jeg skal sette bøttene varmere nå, men utover sommeren blir det sikkert varmt nok i drivhuset til å ha gjødselproduksjon der. Mener å ha lest et sted at det går an å fryse bokhasivæske for senere bruk. Stemmer det? Hadde vært praktisk å ha noe klart til sesongstart.

Jeg har noen spann med lokk, men er usikker på om de vil være tette nok til fermentering. Sånne spann som det har vært fuglemat i. Tar gjerne i mot tips om gode spann til ekstrafermentering.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg økogal Ons Jun 16, 2021 11:30

Jeg skal også prøve dette nå. Jeg blander nå 10/1 vann og nesle/løvetann og rabarbra med en dash LAB evt EM1 eller bokashi strø.. skal la det st i 2 uker og før jeg bruker det skal jeg bobble vannet med en kompressor og luft stein i 4-5 timer og så blande det 10/1 med vann/nesle ferment.
nesle.jpg
økogal

Innlegg økogal Ons Jun 16, 2021 11:51

Et annet spennende ferment prosjekt jeg er i gang med er å blande 50/50 fisk og brunt sukker og la det fermentere i 3-6mnd for så å bruke i hagen og da i doser som 1/500 vann og 1/1000 ved blad spray
fisk.jpg

alt kan fermenteres og lagres i lang tid med denne metoden men har igjen å iverksette det i hagen men er i full sving med andre ferment som hvitløk,lakris,ingefær,kanel og kvann som jeg bruker som blad spray sammen med eddik og et frukt ferment. blir spennende å se :) Natrual Farming teknikker
økogal

Innlegg blys Ons Jun 16, 2021 12:52

Nienna skrev:I år har jeg ambisjoner om å lage gjødselvann av både nesle, valurt og tang. Så lurer jeg på om jeg bare kan blande dem sammen. Leste noe om å bruke bokhasistrø og fermentere gjødselplantene. Og ha bøtten i drivhuset for å sette fart i prosessen. De skulle visst bli mindre lukt med bokhasimetoden. Tidligere har jeg bare laget neslevann som har stått bak komposten og stinket. Fungerer jo det, men jeg tenkte å lage noe mer konsentrert som kunne oppbevares på flaske. Jeg får ikke nok bokhasivæske til alle grønnsakene.

Det er sikkert bare å prøve seg frem. Men jeg ville sette pris på å høres andres erfaringer og råd :)

Bra emne, Nienna.
Ja dersom du har fått nyheitsbrev frå bokashi.no, så kan du lese der om å fermentere neslevatn el liknande for å få mindre lukt. Dersom ikkje kan du gå til bokashi.no og melde deg på nyheitsbrevet der.
Eg for min del tykkjer ikkje lukta gjer noko, så eg balar ikkje med å blande bokashistrø når eg lagar neslevatn.
Du kan blande saman nesle, valurt og tang, men då får du eit «all-round» gjødsel.
Etter som eg forstår er neslevatn full av Nitrogen og det er bra å gjødsle med tidleg i sesongen for bladvekst og rotetablering, medan valurt er anbefalt å bruke seinare når planten skal sette blomst og utvikle frukt.
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Ons Jun 16, 2021 16:20

Lukten gjør meg ikke så mye :D Og da jeg fikk i gave en egen bøtte til å lage gjødselvann i, ble det en mix av nesle, valurt og tang. Bøtten er praktisk, utstyrt med lokk med rørepinner på innsiden, og tappekran. Så da slapp jeg å stå der og sile fra planterestene. Bare å tappe gjødselen på flaske med tett kork.

Blandingen av nesle, valurt og tang var kjempegod. Grønnsakene vokser så det knaker :) Så det blir det mer av. Og etter at jeg sluttet å ha kaffegrut i bokhasibøtten, ble det også mer gjødselvæske.

Flerårig ugress har jeg så mye av at det ble for tidkrevende å fermentere det. Så det endte i svarte søppelsekker. Der får det ligge til jeg er sikker på at det er dødt. Jeg har virkelig fått øynene opp for jorddekke, og komposterer mest mulig lukeavfall direkte i bedene.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Tir Jul 06, 2021 14:18

Du nevner kaffegrut, Nienna. Leste nylig at noen brukte kaffe - husker ikke om det var grut el. ukokt kaffe - i gjødselsvannbøtta for å minimere lukt.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Ons Jul 07, 2021 19:40

Ja, jeg har prøvd kaffegrut for å dempe lukt. Men det virket ikke. Så nå samler jeg gruten i et eget spann. Tilfører bokhasivæske og strør ut kaffegruten som gjødsel. Har testet det rundt planter som sneglene elsker, og synes det har virket. Uansett så virker det som gjødsel :) Og jeg har fått mye mer væske ut av bokhasibøtten etter at jeg sluttet å ha i kaffegrut.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester