Kjøpe hagejord (torv) og berike den selv?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kjøpe hagejord (torv) og berike den selv?

Innlegg Scrooge Man Apr 26, 2021 18:43

Jeg har tenkt litt på hva som lønner seg, jeg vil nok aldri begynne med kompostering i noen skala som gjør meg selvforsynt.

Torv er ut sier mange, men ikke alle, selv ikke ekspertene, i potter og verandakasser har den visst en misjon. Dessverre har jeg ikke noe sted som selger kompostjord i umiddelbar nærhet.

Torvfri jord blir fort ganske kostbart å kjøpe hos hagesentrene og mye såkalt kompost, jeg sier såkalt fordi etter nærmere undersøkelser er det mest torv i de fleste sekkene med kuer spradende på emballasjen.

Alternativ 1: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fri ... k-50322850 - Som jeg antar er mest torv, jeg har ikke fått vært og lest på sekken, mulig de ikke skriver prosentene heller.

Alternativ 2: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fri ... g-50282003 - Billigste sort torv som man beriker selv. Änglamark kugjødsel har høy andel kompostert materiale (70%) + naturgjødsel fra Felleskjøpet + lecakuler + lokal sand.

Bruken vil være sommerblomster, litt jordbær og gulrot. Småskala, men litt artig å gjøre seg egne erfaringer. Alternativ 2 tiltaler meg mest, men jeg har ingen ide om blandingsforhold. Hva tror dere?
Scrooge
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kjøpe hagejord (torv) og berike den selv?

Innlegg Rita Tir Apr 27, 2021 19:26

Tror jeg ville gått for alternativ 1. OG blandet den med grus, gressklipp, det lauvet som rakes opp på våren, kanskje med den jorda som fins på tomta.......

Det meste fungerer, så lenge jorda ikke blir for tung, eller ikke inneholder nok næring :)
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester