To Kompostbjørner?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

To Kompostbjørner?

Innlegg HeidiT Tor Jun 10, 2021 10:43

Hei! Jeg er ny, men har "lusket" på forumet i årevis, og registrerte meg fordi jeg har litt problemer med Kompostbjørnen min, som jeg for øvrig er veldig begeistret for.

Jeg fikk kompostbingen for halvannen måned siden og fikk raskt opp varmen. Temperaturen lå lenge på rundt 50 grader, men nå grenser den til 70. Kjøkkenavfallet er stort sett ugjenkjennelig i løpet av en uke. Problemet er at massen i nedre del stadig tørker inn, og prosessen ser ut til å stoppe opp der nede. Vel, det meste av matavfallet er ugjenkjennelig, men strøet består. Jeg har derfor rørt rundt i bingen fra topp til bunn noen ganger. Da blir det jevnt fuktig i hele bingen og fart i sakene igjen - før det igjen tørker på bunnen mens toppen er som den skal (tror jeg). Nå har jeg en nesten full kompostbinge med en masse som ser ut som en blanding av intakt strømateriale og noe jord. Men det er vel meningen at strøet også skal brytes ned før jeg tømmer og legger komposten til modning ?

Jeg har derfor lurt litt på å skaffe meg en Bjørn til som jeg kan fylle på nytt materiale i mens den første bare blir rørt rundt i og vannet til alt er omsatt. Hva ville dere gjort?
HeidiT
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: To Kompostbjørner?

Innlegg timanna Tor Jun 10, 2021 12:37

Velkommen til hagEgal! :)
Har du vannet komposten? Strø er viktig, men vann også. Det skal ikke tørke ut!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HeidiT Tor Jun 10, 2021 12:46

Jeg har vannet innimellom, men det kan hende jeg har vannet for lite. Det er så mange som har advart mot for våt kompost, så jeg har liksom ikke turt å pøse på med væske.
HeidiT

Innlegg andedammen Tor Jun 10, 2021 18:41

Hei Heidi
Alt høres "normalt" ut i bjørnen din.
Se utvidet bruksanvisning på kompostbjørn fra strømbergs her : https://www.strombergs.no/wp-content/up ... tvidet.pdf

Du kan nesten ikke få massen for våt i bjørnen da den er så godt drenert

Jeg har selv 2 bjørner, men etterkomposterer i pallekarmer og/eller i stabler av isoporkasser evt. gildekasser der jeg "mark-komposterer" råkompost og bokkashi.
Jeg fikk mine bjørner gratis tror ikke jeg ville brukt tusenvis av kr på det men det er meg.
Strøet som ikke brytes ned, før du vil bruke eller trenger komposten (strø kan bruke år på nedbryting avhengig av hva du bruker) hiver du bare tilbake i bjørnen.
Samme gjelder alt annet som ikke er nedbrutt, feks. avocado-stein, maiskolber, eggeskall, kjøttbein.....etc.
Om du ønsker helt nedbrutt strø (karbon) kan jeg anbefale å bruke papir/papp, jeg kjøpte en papirmakulator på gjenbruk for kr 50,- bruker stort sett bare papp/papir nå, selv om vi får gratis strø-bark i sekk, på gjenvinnings stasjonen som del av hjemmekompost avtalen.
andedammen

Innlegg HeidiT Tor Jun 10, 2021 19:51

En av grunnene til at jeg har vært redd for å vanne for mye, er skremslene om at man skyller bort all næringen om en vanner så mye at det renner ut under. (Jeg er veldig flink til å bekymre meg :roll: )

Jeg bruker i hovedsak det brukte strøet og redematerialet fra hamster- og museburene mine: strø av spon, hamp og lin samt dopapir og istykkergnaget papiremballasje. Jeg ser at papiret forsvinner ganske fort, men ellers er det tusen millioner små beige strøpartikler som jeg ikke vil klare å plukke ut :?
HeidiT

Innlegg Runegutt Fre Jun 11, 2021 0:19

Første bud: Ha en rørestav https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/stell-og-vedlikehold/kompost/blandestav-til-kompost-50320968

andre bud: komosten er ferdig når du bestemmer

tredje bud: blandingsforhold All masse skal være fuktig. tar du en neve skal du greie å klemme ut en dråpe vann.
Stinker det salmiakk, ha i mer strø. Ikke ha i for mye flis. det komposterer veldig langsomt

fjerde bud: modning Kompost trenger modning. I modningsprosessen dør en masse kompostbakterier og massen blir stabil.
Du kan ettermodne i en binge, eller bare bruke komposten som toppdekke i hagen. OBS spirehemmende.

Lykke til. Bjørnen er genial
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg HeidiT Fre Jun 11, 2021 7:29

Runegutt skrev:andre bud: komosten er ferdig når du bestemmer

Vil biter av strø som ikke er omsatt skape problemer når jeg bruker komposten?
HeidiT

Innlegg andedammen Fre Jun 11, 2021 8:08

Hei igjen

HeidiT skrev:
Runegutt skrev:andre bud: komosten er ferdig når du bestemmer

Vil biter av strø som ikke er omsatt skape problemer når jeg bruker komposten?

Nei, ikke utover det visuelle.
Så er det jo slik at karbon (les strø) "stjeler nitrogen" dvs. at ikke omsatt strø, vil til en viss grad trenge nitrogen, i den videre nedbrytning, og således konkurere om næring.
Men, det strøet som kommer med komposten din, er nok mer eller mindre "mettet" med N, litt avhengig av hvor lenge den har ligget i komposten, så det er marginalt og vil ikke skape problem.
andedammen

Innlegg HeidiT Fre Jun 11, 2021 11:57

Så bra! Takk! Da tror jeg ikke jeg trenger en Bjørn til, for da kan jeg snart begynne å lempe litt kompost over i min hittil tomme modningsbinge. Det visuelle gjør meg ingenting, for jeg bruker oppmalt kvist som jorddekke, så jeg har biter av kvist og kvast liggende over alt i hagen min uansett.
HeidiT

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester