Hvor er insektene?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvor er insektene?

Innlegg orm Søn Jun 07, 2020 15:49

Her har det blomstret lenge nå. Startet med løkvekstene, så blodrips, bærbusker, kirsebær og frukttrær. Har masse spansk kjørvel som vel snart går i frø så jeg må klippe. Plenen er mer blomster enn gress. Haugevis av forglemmegei, korsknapp etc. Nå står storknebb og akeleier i blomst i mengder.
Jeg har sett en to, tre enslige bier, noen humler, noen få veps og en og annen sommerfugl. Jeg har ikke brukt sprøytemidler. Har dere mange insekter?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Hvor er insektene?

Innlegg Runegutt Søn Jun 07, 2020 19:24

har greit med humle, masse neslesommerfugl, noen blåvinge.
bier har jeg aldri hatt
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Søn Jun 07, 2020 20:10

Jeg har endel humler, blomsterfluer er observert, og noen admiralsommerfugler. Men jeg synes det er lite i forhold til alt som blomstrer.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Søn Jun 07, 2020 20:19

Jeg har mye solitære bier og honningbier, en del humler, litt veps og litt sommerfugler, men skulle gjerne sett flere sommerfugler. Det har vært lite fangst av nattsommerfugler i lysfella så langt i år, så håper å få sett flere arter utover sommeren.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Man Jun 08, 2020 0:14

Jeg har brukt å sitte og se på insektene på storknebben. Det har pleid å surre rundt meg, men ikke i år selv om jeg synes jeg har mye å by på. Jeg har ikke bier selv, men tidligere var det bikuber på et aldershjem like i nærheten. De er kanskje borte, men har jo lest om at de har mange bikuber på taket på Storosenteret. Det er mindre enn 2 km. i luftlinje dit. Blir jo litt bekymret da jeg vet at mange insekter er i stor nedgang. Det er kanskje litt i tidligste laget til at det skal være mange humler, så det er jo lov å håpe.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Cornelius Man Jun 08, 2020 8:26

De er alle her... :mrgreen: (Grimstad)

Dronningene var først ute på løkene, blodripsen, og seljene; så begynte kirsebærtrærne (5 stk 15-20m høye trær) å blomstre, og da var det nesten øredøvende ute i hagen. så kom epletrærne (7 stk.) og andre bærbusker...
Jeg har stor tro på en rik frukt og bærhøst i år... :)

Nå er det masse stauder og sommerblomster, osv. som står i full flor, og det er god aktivitet med insekter fortsatt... :)
Cornelius
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg akr Man Jun 08, 2020 21:40

Det var mange store humler her i april/ mai , antakelig dronninger på vei til å finne bol.Så kom kuldeperioden i mai. Da ble de borte, og desverre også et kull med blåmeis i en fuglekasse.
Nå er noen humler tilbake, i dag var det endel i rhododendronen som akkurat har begynt å blomstre.Får håpe antallet kan ta seg opp igjen når det blir litt varmere.
akr
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Tir Jun 09, 2020 8:20

Det er humler her, men ikke så mange ennå. Det har nok vært for kaldt
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tir Jun 09, 2020 13:24

Tja, må kanskje vente. Vi har jo hatt et par varnmeperioder med en kald innimellom. Ser jo det henger en del grønne søtkirsebær på de to trærne jeg har. På det ene pleier de å falle av grønne hva det nå kommer av. Trodde regnet og kulda som kom i blomsstringen ville ta knekken på dem, men ....
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester