Gammelt værtegn?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Gammelt værtegn?

Innlegg Nienna Fre Apr 09, 2021 18:10

I hagen bygger skjæren nå reir ca tre meter over bakken. I toppen av en gran. Har hørt at når skjæren bygger reiret lavt, betyr det en god sommer :) Men stemmer det? Er det bare gammel overtro, eller ligger det noe i det?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Gammelt værtegn?

Innlegg Rita Tir Apr 27, 2021 19:20

Her jeg bor har det alltid blitt sagt at når skjæra bygger høyt, blir det en fin sommer :dream:

Men ingen har kunnet svare meg på om å bygge høyt betyr høyt oppe i et tre eller om det betyr å bytte et høyt reir........ :?
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tir Apr 27, 2021 20:22

Hos meg er det skjærereir øverst i ei høy bjørk, og nedi en syrinbusk ... :? Sommeren helgarderer! :lol:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Ons Apr 28, 2021 8:08

Ja, det er vel med skjæras reirvaner som med de fleste værtegn, de spriker litt i alle retninger :) Og noen ganger er det nok også ønsketenkning folk har drevet med. Men det er litt artig å følge med på, og værtegn har jo oppstått etter observasjoner som folk gjorde seg da værmeldinger ikke fantes.

Jeg har ask og eik ved siden av hverandre. I fjor sprang asken ut først, men det ble ikke akkurat tidenes sommer. Mer midt på treet. Og det er egentlig best. Jeg har ikke lyst på tørke i flere måneder slik vi hadde for et par år siden.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Lør Jul 24, 2021 23:01

Når Mekkergauken spiller, blir det regn. Her jeg bor, på ei øy i Vesterålen, er dette et gammelt værtegn. Lyden kommer av at hannens ytre stjertfjær vibrerer når den stuper ned gjennom lufta. Spillet foregår mens fuglen flyr høyt oppe i lufta. Jeg vet ikke om det stemmer, men når jeg hører Mekkergaukens spill, tenker jeg alltid at nå blir det regn.. :)

Et annet værtegn her er "godværsringen rundt Strøna". Når den høyeste fjelltoppen vi kan se fra gården (Strønstadtind, 906 m over havet) har en ring av lskyer rundt toppen, så blir det godt vær. Det stemmer alltid! :)
Gunn i Vesterålen
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Søn Jul 25, 2021 7:54

Artig med sånne gamle værtegn :) Det var jo dem folk måtte ty til før værmeldingenes tid. Her sørvest ble sommeren ganske tørr. I går kveld observerte jeg et annet værtegn. Det ble sagt at når svalene flyr høyt blir det fint vær. Og motsatt når de flyr lavt. Her fløy de høyt i går. Været var fint, og er det fortsatt :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest