Spiser høner blomster og planter?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Spiser høner blomster og planter?

Innlegg Gunn i Vesterålen Lør Jun 19, 2021 20:57

Vi har åtte høner og en hane på gården. De går fritt, og jeg synes det er trivelig.

Men i fjor sommer så jeg at et-par knupper på Hostaene i hagen var kuttet. Like etter så jeg på NRKs hageprogram "Min hage" at en dame der fortalte at hun måtte sette gjerde rundt Hostaene sine (hun hadde mange) fordi hønene spiste dem.

Nå er det ikke kommet knupper på Hostaene mine enda, men det er like før. Bør jeg holde hønene unna?
Gunn i Vesterålen
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Spiser høner blomster og planter?

Innlegg Martin Søn Jun 20, 2021 8:14

Høner elsker ihvertfall vassarve/våtarve, og da tar de vel diverse andre planter også antar jeg.
(Det var min "sommerjobb" i skoleferiene som liten å plukke vassarve til hønene.)
Brukerens avatar
Martin

Innlegg HeidiT Søn Jun 20, 2021 9:00

Det varierer hvorvidt høner spiser planter i bed. Kanskje noen av dem skjønner at det ikke er ok? Jeg har ikke høner selv, men driver og leser meg opp, og jeg ser i hvert fall at det er store forskjeller på hvor mye folk må verne om plantene sine. Men jeg tipper dine planter er utsatt om hønene gnafset litt på dem i fjor.
HeidiT

Innlegg Gunn i Vesterålen Søn Jun 20, 2021 20:32

[quote="Martin"]Høner elsker ihvertfall vassarve/våtarve, og da tar de vel diverse andre planter også antar jeg.

Vassarven kan de gjerne ta, men ikke Hostaene!

Men i dag fant jeg ut at om hønene ikke spiser plantene, så river de opp det som er nyplantet. Hadde delt en staude i går, og fordelt røttene i et bed. I dag lå plantene flate, og det var "spadd" groper i bedet.

Ergo må friheten deres begrenses noe!
Gunn i Vesterålen

Innlegg Gunn i Vesterålen Søn Jun 20, 2021 20:56

Når jeg er ute i hagen vifter jeg dem bare forsiktig bort, og det forstår de godt.

Det er veldig koselig å ha hønene her på gårdstunet. Men vi må passe på å holde dørene til verkstedet stengt, for ellers finner vi hønsegjødsel (fersk) over alt der. Eggene legger de jo også fra seg både her og der når de går fritt.
Gunn i Vesterålen

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester