Mikrodrivhus

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Mikrodrivhus

Innlegg Nienna Fre Okt 09, 2020 18:35

Hvis man som meg synes at det er lenge til våren, kan man lage seg en liten dyrkningsboks :) Jeg har festet ledlys til lokket på en plastkasse, og sådd litt salat og kålvekster som blomkål og broccoli. Det er bare et eksperiment for å se om plantene klarer seg med ledlys. Boksen står ganske kjølig på innglasset altan. Hvis vinteren blir mild ser jeg for meg at jeg kan plante ut salat og kål i pallekarmer med lokk allerede i jan/feb.
Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Mikrodrivhus

Innlegg orm Søn Mai 09, 2021 11:00

Har ikke lagt merke til denne før. Har plantene spirt inni boksen el. hadde du småplanter? Dette er jo noe de fleste kunne ha plass til. Hvordan gikk det?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Mai 10, 2021 13:44

Jeg spirte frøene i kjøkkenvindu under ledlys, og priklet dem over til pluggbrett. Men vinteren ble steinkald og lang, og plantene rakk heller ikke å utvikle seg noe videre, særlig ikke kålplantene. Og så kom lusene, plantetrivselen var jo ikke den beste. Tror at det beste ville være å dyrke salat i en sånn boks. Kanskje bare fylle den halvt med jord, og så direkte.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Man Mai 10, 2021 14:49

Eg heiar på alle metodar for å få tidleg grønt å ete.
Eg sådde salat under ledlys inne i januar i eit pluggbrett. Planta fine planter ut i februar i pallekarm i uoppvarma
drivhus (H4). Om natta la eg fiberduk på mot frosten.
Salat greier seg godt i kaldt klima. Dette er Little Gem.

Februar
Bilde

Mars /April

Bilde

Også nokre Pak Choi som likar kald oppvekst.

Kål er ypperleg å vinterså i kald jord. Dei spirer når temperaturen er rett for dei.
Her er vintersådd kål, broccoli, blomkål og rosenkål som har spirt i ei plastkasse i kaldt drivhus.
Dette gjev utrulege herdige og flotte planter. Prikling og ompotting 2 gonger før utplanting i mai.

Bilde
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Man Mai 10, 2021 16:32

Kjempefine planter, blys :star: Jeg har gjort omtrent det samme som deg i drivhuset. Der har jeg murerbaljer som jeg dyrker i. Har ikke lys og varme, men dekker med fiberduk, og har brukt plastkasser som drivhus i drivhuset :)

Alt må prøves :) Og i år tester jeg ut mais og gresskar i drivhuset. I fjor sådde jeg løk litt seint, og småløkene plantet jeg i drivhuset da løkgresset hadde visnet ned. Utrolig nok tålte de frosten, og er nå i god vekst. Men jeg regner med å bruke dem ferske, som vårløk.

Poteter i murerbaljer ble suksess. Jeg har aldri hatt så flotte potetplanter før. Og en hel balje med reddiker er allerede konsumert :) Salatdyrking i drivhuset er kommet for å bli. Rene og sneglefrie salatplanter er en sann fryd :D

Gulrøtter og sellerirot skal visstnok ikke trives sammen. Så dem har jeg satt sammen i en balje for å se hvordan det går. Jeg har bokhasi i bunnen av alle baljene, så det tror jeg går bra.

Sånn ser det ut i drivhuset nå.

Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Man Mai 10, 2021 22:21

Kjempeflott Nienna :star: :star: :star: . Ein sann fryd å sjå.
Eg har også en ein murarbalje med poteter (6 såpoteter) i drivhuset. Dei er snart klare og eg gleder
meg som eit barn :jump: :jump:
Den fyrste potetmiddagen med tidlegpoteter er ubetaleleg. Eg har og gulrøter i store potter.
Bokashi er bra. Det er stor forskjell på spinaten ute i pallekarm på den som gror på bokashi og den som er uten.
blys

Innlegg Nienna Tir Mai 11, 2021 7:49

Takk, blys :D Jeg prøver å utnytte drivhuset maksimalt for å kunne høste friske grønnsaker nesten hele året. Det er utrolig gøy og givende.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester