Hvordan holde dammen frisk og ren?

Vann i hagen og alle gleder og sorger omkring dette.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvordan holde dammen frisk og ren?

Innlegg Nienna Søn Jan 23, 2022 17:26

Kjempefin dam, aimar :star: Jeg synes det høres ut som en god ide med andehus i dammen, siden du har en stor dam. Det er også fint at mye rundt den er naturlig.
Strand er viktig for både insekter, fugler og pinnsvin. Fuglene elsker jo å bade der det er grunt, og de kan plaske omkring :) Og jeg koser meg alltid like mye ved synet av dem.

Kanskje er algemiddel som det er lov å selge ufarlige for dyrelivet? Men jeg skal først prøve de rådene som er kommet her.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Jan 26, 2022 22:59

Har du sett tv-serien Mandelmanns gård? Der har de bygget et hus til endene midt i dammen. Din dam er stor nok til det. Det er utrolig koselig med ender og fugler i dammen.

Men jeg tror at om en hagedam blir veldig "striglet", pent klippet osv. så vil ikke de ville endene komme. Kanskje sporadisk, men ikke slå seg ned, bygge reir. Det er et dilemma å velge mellom en dam for ender eller en ryddig dam for blomster. Takk begge deler, sa Ole Brumm. Så rydd rundt dammen din med nennsom hånd, aimar.

Hos meg er jeg spent på om stokkandparet kommer igjen til neste år. De har reir lenger oppe i bekken, men kommer for å bade i dammen. Nå er det høye gresset fjernet, og jeg er redd at det skal være for åpent for dem. Jeg skal plante mer, men så langt er jeg ikke kommet enda.

Tenker at jeg avventer og ser hvordan det går med dammen. Å gå over med riven en gang i bland, er jo ikke det store.
Gunn i Vesterålen
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg aimar Tor Jan 27, 2022 18:52

Fant noen klipp på YouTube, så da har jeg sett Mandelmanns gård og dammen deres. Dammen var jo svær som en liten innsjø. Gårdsdammen vår er mye mindre, ca. 100 m2, men vi får plass til en liten flytende øy med et andehus på. Stokkendene er ganske sky når de er i dammen, og flyr vekk hvis folk kommer for nær, også når de har hatt reir og egg. Tror kanskje de ville følt seg tryggere hvis de hadde en øy og et hus. Det vil vel også hjelpe på hvis jeg planter litt mer vann-/sumpplanter langs damkanten. Damkanten er veldig bratt, så det er ikke helt enkelt å få til, men litt mer skjerming bør være mulig. Og slik Nienna er inne på, så burde jeg grave ut kanten en eller to plasser, og lage en slakere sandskråning/strand sånn at smådyr får lettere adkomst. Vi har gjerde rundt dammen, så det begrenser adkomsten for en del dyr, men litt dyreliv er det allikevel, både i og rundt dammen.
aimar

Forrige

Gå til Hagedammer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest