Om Google og plantenavn

Har du planter du ikke vet hva er? Dette rommet er for identifiseringshjelp. Innlegg slettes automatisk etter ett år.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Om Google og plantenavn

Innlegg magnar Tir Aug 08, 2006 20:26

De fleste av oss hagegale har sikkert brukt Google eller andre søkemotorer til å lete etter navn på ukjente planter, enten fra egen hage eller for å hjelpe andre. Internett er et fantastisk hjelpemiddel, oftest mye lettere enn å lete i et planteleksikon. Og man skal ha et meget godt utbygd bibliotek og god tid for å kunne hamle opp med det Google gjør på noen sekunder.

Men ? og dette er et stort MEN ? Google, og Internett generelt må brukes med fornuft og omtanke. Man må være kritisk til det man finner på nettet, ikke bare ta alt for god fisk, ikke tro at man har funnet riktig navn straks man finner et bilde som ligner på den planten man mangler navn på. Bildesøk er jo mye mer komplisert enn søk på ord, og feiler mye oftere. Måten Google finner navnet på planten på kan jo variere litt, det kan være navnet på bildefilen, men det kan også være plukket opp et navn på samme uten at det bildet som vises er den aktuelle planten. Det er viktig at man sjekker med flere kilder, og at man i alle fall tar forbehold for at navnet kan være feil. Husk at mange plantebilder er lagt ut på nettet med feil navn.

Jeg vil i denne sammenhengen også peke på at alle frølistene fra klubber som f eks STA inneholder feil og at man så langt det er mulig bør prøve å sjekke navnene på planter man har dyrket fra frø. Ofte kan jo ikke dette gjøres før planten blomstrer.

Jeg gjør oppmerksom på dette slik at vi kanskje kan få litt færre feilmerkiner av planter heretter. Ikke fordi jeg selv er perfekt når det gjelder navn. Jeg har også hatt feilmerkede planter som har blitt spredd videre, og kan bare beklage det.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Ons Aug 09, 2006 11:20

Kanskje det også er på sin plass å minne folk på at frøplanter avlet opp fra frø tatt av en navnesort (f.eks geranium 'Ann Folkard') ikke gir frøplanter ved navnesort-navn (frøplantene kan altså ikke kalles geranim 'Ann Folkard').
Navnesortsnavnet kan KUN beholdes ved vegetativ formering (stiklinger/rotdeling osv) - fordi det er den eneste måten å sikre at plantene er genetisk like navnesorten.

Jeg oppfordrer herved til å kalle frøplanter/frøblandinger for "frø av 'XXX'" - for å markere at man ikke kan forvente at avkommet skal ha 100% samme egenskaper som opphavsplanten.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Ons Aug 09, 2006 11:25

smg* skrev:Jeg oppfordrer herved til å kalle frøplanter/frøblandinger for "frø av 'XXX'" - for å markere at man ikke kan forvente at avkommet skal ha 100% samme egenskaper som opphavsplanten.

Jeg er veldig enig med deg i alt dette, smg*. Dette gjelder alle slags hybrider. Noen er "fargehybrider", slik som mine Helleborus orientalis. Der vil arten bli riktig, men fargen ofte feil/nokså blandet. Slik som min flekkete julerose, frø fra den kan nok gi avkom med alt fra hvite til flekkete til røde blomster. Men de er Helleborus orientalis uansett (tror jeg, da...)
Frø etter hybrider mellom arter har rett og slett ikke noe navn, og avkommet kan bli temmelig variabelt.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg jensen Ons Aug 09, 2006 12:10

Inger Karin skrev: Men de er Helleborus orientalis uansett (tror jeg, da...)

Egentlig skal de kalles Helleborus x hybridus, flere av hybridene har lite eller ingenting H. orientalis i seg. Se denne siden.
Brukerens avatar
jensen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inger Karin Ons Aug 09, 2006 13:09

jensen skrev:
Inger Karin skrev: Men de er Helleborus orientalis uansett (tror jeg, da...)

Egentlig skal de kalles Helleborus x hybridus, flere av hybridene har lite eller ingenting H. orientalis i seg. Se denne siden.

Ja, der ser du - ikke engang det jeg trodde holdt seg innen arten ble riktig. Men poenget var der ;-)
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn Ons Aug 09, 2006 21:09

Så hvis jeg kjøper en plante med en X i navnet, så er den ikke en genetisk kopi av "morplanten"? Eller ikke genetisk riktig i forhold til navnet? :?
Brukerens avatar
Gunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inger Karin Ons Aug 09, 2006 21:13

Gunn skrev:Så hvis jeg kjøper en plante med en X i navnet, så er den ikke en genetisk kopi av "morplanten"? Eller ikke genetisk riktig i forhold til navnet? :?

Nei, en krysning er ikke en genetisk kopi av morplanten (med mindre den er delt fra morplanten - klonet...) En krysning har 2 forskjellige foreldre, disse er oftest angitt.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sigrid Tor Aug 10, 2006 11:37

En krysning er enten oppgitt som f. eks Geranium macrorrhizum x Geranium dalmaticum eller så er den kryssningen så vanlig at den får et eget navn, i dette tilfellet Geranium x cantabrigense. x cantabrigense er mao et eget navn som er gitt alle krysninger mellom macrorrhizum og dalmaticum.

Noen krysninger er dessuten gitt bare et sortsnavn. Dette gjelder f. eks Geranium Johnsons Blue, som egentlig er Geranium pratense x Geranium himalayense.

Felles for alle krysninger er at frøavkom ikke inneholder den samme mixen av gener som morplanten - dessuten vet man heller ikke hvem som er faren - dvs hvor pollenet kommer fra. :)
For de to som jeg har brukt som eksempel ovenfor er dette ikke noe problem, siden både G x cantabrigense og G. Johnsons Blue er sterile, og må formeres med stiklinger.
For Geranium er jeg egentlig tilbøyelig til å si at ingen frøplanter kan kalles med sortsnavn. Til nød artsnavn med ssp etter, når man har sett planten fullt utvokst og i blomst. Det viser seg at til og med frø fra seriøse leverandører, som bør ha kontroll med bestøvingen, gir overraskelser.
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tor Aug 10, 2006 12:45

Til nød artsnavn med ssp

ssp betyr underart og bør ikke brukes om hybrider
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Re: Om Google og plantenavn

Innlegg ratatask Tir Sep 12, 2006 19:02

Husk - Wikipedia (www.wikipedia.org) er og et godt utgangspunkt
hvis man vil ha litt info om arter :-)
ratatask
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg gaja Man Mai 19, 2008 18:25

calypso skrev:
Til nød artsnavn med ssp

ssp betyr underart og bør ikke brukes om hybrider

:nikker: Slektsnavn artsepitet var. blir nok den riktige måten å benevne dem på.
gaja

Innlegg stian Lør Jun 28, 2008 1:06

Det er vel internasjonalt brukt F2, F3 osv på frø av en F1 krysning for å holde genetisk kontroll. F2 frø gir som regel mye større variasjon i vekst og farger enn F1 frø, som har mindre variasjon og et mer forutsigbart resultat.
Dersom du f.eks bruker "Geranium x cantabrigense F2" på dine første frø du lager er det lett å holde styr på generasjonene og unngå forveksling.
stian

Innlegg Roselill Søn Jun 29, 2008 0:12

:o Eg skjønar at eg antagelig skulle ha stroke dei fleste namna i mine album...

Veldig trist egentlig, men eg er berre ikkje så proff... :(

Roselill
Vennleg helsing Roselill
Roselill

Innlegg hildeG Søn Jun 29, 2008 0:45

Med mindre du tenker at albumet ditt skal være et oppslagsverk til vitenskapelig bruk, så har du vel lov til å kalle plantene dine akkurat hva du vil uten å være trist for det :-)
jeg bruker også et salig virvar av navn på mine planter. Fra farmors storkenebb til Kolkwitzia amabilis.
Og det har jeg sannelig tenkt å fortsette med...
Likevel synes jeg det er fint å ha muligheten til å finne det nøyaktige og korrekte botaniske navnet på planter når jeg har bruk for det. Og da er det greit å vite at ting ikke nødvendigvis er korrekte selv om de står på nettet. Kildekritikk er en god ting i de fleste sammenhenger.
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg egilu Søn Aug 16, 2009 13:32

Her finner dere mer akademisk info ved hjelp av Google, og derfor inneholder kanskje bedre kilder:

http://scholar.google.com/
egilu

Innlegg Marit K Søn Aug 16, 2009 22:01

ratatask skrev:Husk - Wikipedia (http://www.wikipedia.org) er og et godt utgangspunkt
hvis man vil ha litt info om arter :-)

Wikipedia er vel strengt tatt bare laget av brukerne selv, så også der må man bruke sin kritiske sans.
Brukerens avatar
Marit K
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Ukjente størrelser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest