Stikke skjærsmin og klatrehortensia

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Stikke skjærsmin og klatrehortensia

Innlegg orm Tir Mai 04, 2021 13:38

Har stukket skjærsmin m. enkle blomster før uten å tenke på tidspunkt etc., men nå skal jeg gi bort og det ville jo være hyggelig om mottakeren fikk det til. Har sagt vi måtte vente til disse fikk blader og nå begynner de å vise grønne tupper. Klatrehortensiaen har jeg skjønt er villig. Altså tidspunkt, årsskudd el. fjorårsskudd? Hadde vært greit å få det unnagjort før det blir glemt.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Stikke skjærsmin og klatrehortensia

Innlegg Nienna Tir Mai 04, 2021 15:32

Min skjærsmin sprer seg med rotskudd, så jeg har pleid å dra opp en grein med antydning til røtter. Når det har passet sånn. Pleier å la dem rote seg videre i potte. Klatrehortensia har allerede luftrøtter. Jeg finner som regel en grein som kryper langs bakken og er begynt å slå rot, og da setter jeg den i en potte. Men hva som er rett tidspunkt for stikking av disse to, vet jeg ikke. De er jo svært villige begge to, og er sikkert ikke så nøye på tidspunktet :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Stikke skjærsmin og klatrehortensia

Innlegg orm Tir Mai 04, 2021 22:27

Jeg får utenfor gjerdet og kikke etter rotskudd. Vet at klatrehortensiaen hadde skudd etter en liggende grein som ung som gressklipperen tok. Nå vokser den i høyden. Buskene står som frittvoksende hekk og får bare litt opprusking av greiner + vann av og til. Det er lite jeg bryr meg med dem og har ikke studert bakken så nøye. Det vokser. Det skal vel mye til for at stikkinga skal gå galt så lenge den ikke tørker ut. Brukte en gang en avklipt grein av skjærsmin som tomatstøtte. Den slo rot. Jeg tok den med på fjellet. Der er det nok litt for barskt for den. Den fryser ned, men kommer med skudd fra rota så det blir nok aldri blomster på den der.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester