Rotdeling av klatrevillvin

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rotdeling av klatrevillvin

Innlegg andreas52 Fre Sep 23, 2022 21:29

Jeg har en vegg dekket av klatrevillvin. Den er meget gammel og har mange stammer langs veggen. Jeg har lyst til å gi bort en rot til en venn. Med rotdeling er min ide at mottageren raskest mulig får i gang den nye planten. Men hvordan er roten på denne? Er det mulig å få opp en fornuftig rotklump? Regner med at det er mange røtter, og det gjør ikke noe å ta vekk en?
andreas52
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Rotdeling av klatrevillvin

Innlegg Martin Lør Sep 24, 2022 8:29

Jeg vet ikke hvordan rota på villvin er, og ville heller prøvd med stiklingsformering.
Da kan du ikke gjøre så mye galt med hovedplanta.

Hvis du forsøker med stiklinger så er det greit med flere små stiklinger i samme potta.
Så er det bedre mulighet for å lykkes med en av stiklingene.
Brukerens avatar
Martin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Rotdeling av klatrevillvin

Innlegg Nienna Lør Sep 24, 2022 8:39

Enig med Martin. En gammel klatrevillvin som dekker en hel vegg, har et omfattende rotsystem som er like stort som det du ser over jorden :) Du risikerer bare å ødelegge klatrevillvinen din hvis du begynner å grave. Sannsynligvis har den en gammel hovedstamme helt nederst, og mange tykke greiner som strekker seg ut fra den. Men kanskje kan du være så heldig at du finner tynnere greiner som ligger mot bakken, og som har slått rot. En slik greinstikling kan du i så fall dele fra og gi bort. Hvis du ikke finner en grein som har slått rot på egen hånd, kan du legge ned en passende grein, og feste den til jorden med en stein. Det er den enkleste måten å stiklingsformere på :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester