agurk problemer!!!

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

agurk problemer!!!

Innlegg MYHRA Tir Apr 20, 2010 20:28

Fatter ikke hva det er med meg og disse agurkene.
De spirer som rakkern, så dør de.......
Har vurdert å kjøpe planter, men det er visst for tidlig enda. Har greid å holde liv i 2 små planter, det jeg lurer på er om jeg kan ta stiklinger fra dem på lik måte som tomatplantene? De ser ut til å klare seg enda..... :oops:
MYHRA
Har snakketøyet iorden, ja

Re: agurk problemer!!!

Innlegg gartner10 Tor Apr 22, 2010 5:57

Ingen problem å stikke agurk. Mye lys og høy temp er ideelt for den ved frøspiring og videre vekst. Hvor varmt har du hatt det for de?
Øystein, gartneren i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
gartner10
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg tintin Tor Apr 22, 2010 7:34

Jeg har samme problem som deg Myhra :(
Det skjer det samme hvert eneste år, men jeg klarer ikke å holde meg unna heller da. Må kjøpe frø og prøve hvert år.

Jeg hadde attpåtil dårlig spiring i år også jeg, tre av 12 spirte, og den ene av de tre har falt sammen sånn helt uten videre..... :sur:

Jeg sår inne, har ikke varme i drivhuset.
tintin
H4
tintin

Innlegg Trine Tor Apr 22, 2010 7:50

Jeg tror agurk er veldig utsatt for rothalsråte. Det er derfor viktig å ikke vanne for mye. Klissvåt jord er nesten dømt til å gå galt :(

Jeg potter om ganske raskt etter at de har spirt, i litt høye staudepotter, slik at jeg kan plante dem en del dypere enn de opprinnelig stod i såpotta. Da potter jeg dem slik at frøbladene bare så vidt er over jordskorpa og forsøker lage en liten haug med jord akkurat rundt spirene.
Jeg vanner aldri direkte i pottene, men vanner i brettet, slik at pottene trekker vann nedenfra. Ikke mer vann enn at jordskorpa akkurat blir fuktig.

Plantene står i kjelleren under lysrør, med ca. 15 grader. De vokser litt sakte foreløpig, men jeg regner med at det tar seg opp bare det blir litt varmere, slik at jeg kan få flyttet dem ned i drivhuset :)

Jeg var bortreist en uke rundt påske. Da vannet jeg godt før jeg reiste og jorda var skikkelig gjennomvåt. Når vi kom hjem hadde 1 plante klappet sammen, men de øvrige stod struttende og fine, etter 1 uke uten vann og tilsyn.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mari_ Tor Apr 22, 2010 9:15

Da skal jeg prøve metoden din Trine. Takk for tips :)

Har bare fått til agurk èn gang, og da fikk jeg en liten plante av en kolega som jeg plantet rett ut i bed. Når jeg har prøvd selv inne så dæver de hele gjengen :roll:
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg MYHRA Fre Apr 23, 2010 21:08

Takker for tips, jeg vanner alltid på brettet. jeg har hatt dem på badet etter de spirte, ca 20 grader i hylle ved vinduet. De er nå flyttet til kjøkkenet der får de mer lys, og litt lavere temp.
Jeg har det ikke varmt nok i drivhuset enda. Satser på to friske planter og stiklinger når den tid kommer. De er nok litt små enda..... Håper på bedre lykke neste år, agurker i drivhuset er ett must for meg og ikke minst ungene :jump:
MYHRA

Innlegg ellea Lør Apr 24, 2010 8:37

Min erfaring er også at agurker ikke liker å ha alt for god plass før de blir "voksne". Derfor potter jeg dem om noen ganger før de kommer i den beholderen de skal stå i resten av sesongen,. Når de begynner å bli store og skal over i større potte/beholder kan en klippe bunnen av en blomstpotte og plasser den rundt planten og et stykke ned i jorda. Da kan en vanne på jorda utenfor potta uten at rothalsen blir stående i for fuktig jord.
Friends are the flowers in the garden of life
http://elleasverden.blogspot.com/
Brukerens avatar
ellea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester