Skift til PC-stil
Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?
Skriv et svar

Re: Tråden om dagens hagearbeid

Fre Mar 26, 2021 14:27

Dagens hagearbeid: Har klipt hekken, sånn at den er bein.
Så har solbærbuskene fått vårfrisyre.
Som vanlig ser de ut som de er snauklippt.

Man Mar 29, 2021 13:43

Har tømt 1/3 av varmkompostene mine. Nu har flere pallekarmer fått e durabelig topping av kompost.
Det går mot vår. Forhåbentligvis er vi ferdig med snø. På tomta har jeg kanskje et trillebårlass med snø fordelt litt her og der.

Tir Mar 30, 2021 12:55

Da har jeg fjrena all kvist jeg hadde under hekken. Tenke jeg skulle kutte litt røtter så de ikke stjeler for mye fra potetene.
Desverre er det tele fra 10cm og ned til KIna :sur:

Man Apr 19, 2021 0:00

Vi har flytta noen palekarmer og bygd steinmur under dem, for å få dem i water.
Penere, og ikke minst, bedre utnytting av tomta.
Nu har vi 18 dobble, og 4 enkle karmer i drift.

Kvistdekke av jodlappene, har gitt fantastisk resultat. Jorda virker mer "fluffy"
Tror marken har storkosa seg.

Man Apr 19, 2021 15:18

Har klippet ned det meste av tørt. Har kjøpt to nettingbinger. Den ene er full. Ikke ideelt m. bare tørt og løv, men disse kan man jo åpne i ene siden og bare skuffe ut så jeg får se om jeg får inn litt grønt når det kommer og innholdet forhåpentligvis har sunket noe. Den andre skal brukes som stengsel til stengsel for bikkja foran et bed. Har nå tre nettingbinger og foreløpig bare plass til mer i den ene. Den tømte jeg og soldet tidligere i vår og den blir nok full når alt er unnagjort. Så har jeg jo varmkomposten og en jordbinge. Skulle tro det var mer enn nok, men kompost tar tid. Fin jord blir det i alle fall.

Tir Okt 12, 2021 0:50

Endel hvitløk havnet i jorden i dag.
I tillegg ble noen gulrøtter som hadde gått i stokk, fjerna.

Tir Okt 12, 2021 21:12

Runegutt skrev:Endel hvitløk havnet i jorden i dag.

Har du plantet hvitløk? Hvordan gjør du det? Dekke etc.? Går det her i nord?

Tir Okt 12, 2021 22:59

Gunn i Vesterålen skrev:
Runegutt skrev:Endel hvitløk havnet i jorden i dag.

Har du plantet hvitløk? Hvordan gjør du det? Dekke etc.? Går det her i nord?

Du trenger settehvitløk
Deretter er det bare å stikke en finger nedi jorda, putte et fed i hullet, dekke med jord. Fortsett.
15-20 cm avstand fungerer fit.
Jadda, hvitløk gror godt her nord.

Jeg dekker ikke jorda med noe mer enn vanlig, og vanlig nå er kvist hos meg.

Ons Okt 13, 2021 13:56

Blir ikke tid å prøve i år, men til neste år :) Takk for svar.

Ons Okt 13, 2021 16:00

Hvitløk går veldig fint hos meg i H7, så det går nok hos deg også. Jeg dekker ikke med noe annet enn jord :)

Ons Okt 13, 2021 22:28

timanna skrev:Hvitløk går veldig fint hos meg i H7, så det går nok hos deg også. Jeg dekker ikke med noe annet enn jord :)

Bor du søkkanes høgt, siden du er i H7?
Trur både jeg og Gunn er i H5

Ons Okt 13, 2021 22:35

timanna skrev:Hvitløk går veldig fint hos meg i H7, så det går nok hos deg også. Jeg dekker ikke med noe annet enn jord :)

Jøsses!? Jeg forstår at jeg har mye å lære om hva som er mulig å dyrke. Hadde aldri tenkt meg at hvitløk var mulig :)

Ons Okt 13, 2021 22:48

Runegutt skrev:

Bor du søkkanes høgt, siden du er i H7? Trur både jeg og Gunn er i H5

Jeg har alltid trodd at jeg bodde i H7, Rune. Kanskje ned mot H6 fordi jeg bor helt ved sjøen, sørvendt og med fjellet i bakkant. Derfor har jeg alltid vært forsiktig ved kjøp av planter. Tror aldri jeg har prøvd noe under H7/H6 i hagen min. Vil tro vi har samme klima på Melbu og i Lødingen. Men jeg har lite le mot sørvesten her. Det er fordi leplanting vil ta utsikt. Jeg tror at leplanting kan gjøre mye for klimasone i en hage.

Tor Okt 14, 2021 12:58

Gunn i Vesterålen skrev:
Runegutt skrev:

Bor du søkkanes høgt, siden du er i H7? Trur både jeg og Gunn er i H5

Jeg har alltid trodd at jeg bodde i H7, Rune. Kanskje ned mot H6 fordi jeg bor helt ved sjøen, sørvendt og med fjellet i bakkant. Derfor har jeg alltid vært forsiktig ved kjøp av planter. Tror aldri jeg har prøvd noe under H7/H6 i hagen min. Vil tro vi har samme klima på Melbu og i Lødingen. Men jeg har lite le mot sørvesten her. Det er fordi leplanting vil ta utsikt. Jeg tror at leplanting kan gjøre mye for klimasone i en hage.

Jeg er også åpen mot sydvest. Neste stopp Mexico.
MEN får til eple og moreller.

Du får stikke innom en dag, så kan du vurdere sjøl. I dag har det vært kvistkvern og polvotter

Tor Okt 14, 2021 13:06

Runegutt skrev:

Bor du søkkanes høgt, siden du er i H7?
Trur både jeg og Gunn er i H5

Jepp, søkkanes høgt! :lol: Ca. 650 meter. Det snødde i går, og til natta blir det frost, så nå må alle georginer og pelargonia inn. :roll:

Tor Okt 14, 2021 16:22

De gamle sonekartene til hageselskapet var lite detaljerte, det var en ganske grov inndeling. De plasserte Lødingen i H6 og Hadseløya i H7.
De nye klimasonekartene er mye mer detaljerte og basert på meteorologiske data. De plasserer både Lødingen og Hadsel i H5.

Så dere har litt rett begge to, spørs bare om vi ser på nye eller gamle kart :D
Skriv et svar