Trips og behandling av dem

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Trips og behandling av dem

Innlegg Simira Tor Apr 08, 2021 18:35

Jeg har muligens fått trips på paprikaen - igjen.

Jeg har to store paprikaplanter i potter (type ca. 10l). Når jeg graver litt i jorden så finner jeg noen små, hvite insekter som kravler rundt. Jeg har ikke sett en eneste trips, hverken larve, flue eller egg, på selve planten. De få små hvite larvene jeg har funnet har vært i jorden. Er det garantert trips, eller kan det være hærmygglarver? (hærmygg har jeg nemlig en del av, det er et annet kapittel)

Tiltak:
Regelmessig spraying med neem-olje over hele plantene, under blad osv.
Rovmidd kommer i posten i morra, så jeg planlegger å fordele dem utover de to plantene, samt såpottene mine som står ved siden av.

Jeg leser at tripsen ikke liker kulde og vann. Kan jeg vanne paprikaene godt å sette de ut en natt, eller vil plantene dø av et par kuldegrader over natten?
Kan/må/bør jeg fjerne alt av jord og vaske pottene, eller er det håp om at neem og rovmidd i samarbeid blir kvitt problemet?

Med unntak av noen få flekkete blader så er paprikaene friske og blomstrer som bare det. Jeg har veldig lite lyst til å gjøre mye med dem, særlig da jeg også er begrenset pga. sykdom selv.
Simira
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Trips og behandling av dem

Innlegg aimar Tor Apr 08, 2021 19:33

Syns ikke dette høres ut som trips. Tripsen legger ikke egg i jorda, men på undersiden av bladene. Også på larvestadiet og som voksen, lever de på undersiden av bladene. Tripsen er også såpass stor, nesten 2 mm, så med godt lys og godt syn, klarer du lett å se dem.
Tror kanskje det er hærmygglarver du har sett.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Simira Tor Apr 08, 2021 20:47

aimar skrev:Syns ikke dette høres ut som trips. Tripsen legger ikke egg i jorda, men på undersiden av bladene. Også på larvestadiet og som voksen, lever de på undersiden av bladene. Tripsen er også såpass stor, nesten 2 mm, så med godt lys og godt syn, klarer du lett å se dem.

Takk for svar, det var en liten mistanke her også. Ikke nødvendigvis noe bedre. Men er hærmygglarvene også helt hvite og 1-2 mm store da?
Isåfall er det vel limfeller (allerede satt opp en del) og rovmidd som gjør susen. Og la plantene tørke litt, jeg har jo vannet godt for å prøve å drukne tripsen. :P
Simira

Innlegg aimar Fre Apr 09, 2021 16:04

Ja, hærmygglarvene er omtrent like store, eller litt større. Hærmygglarvene er hvite eller gråhvite, og mørke eller nesten svarte oppå hodet.
aimar

Innlegg Simira Fre Apr 09, 2021 16:31

aimar skrev:Ja, hærmygglarvene er omtrent like store, eller litt større. Hærmygglarvene er hvite eller gråhvite, og mørke eller nesten svarte oppå hodet.

Det var det jeg trodde, og akkurat derfor jeg stusser litt, for disse er helhvite. Jeg fant også et par på fatet under potten. Men jeg kan telle på én hånd de jeg har sett, og de har enten vært i jorda eller under potta.

Kan det være noe helt annet?
Nå har jeg i alle fall spredd utover rovmidd beregnet for 10 kvm på ca. 2 kvm, så jeg regner med at det meste av skadedyr forsvinner i løpet av et par uker...
Simira

Innlegg timanna Fre Apr 09, 2021 18:13

Jeg ble litt nysgjerrig på rovmidd - hvor kjøper du dem, og er de dyre? Jeg er plaget med spinnmidd i drivhuset, kanskje rovmidd kunne ta knekken på spinnmidden?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Simira Fre Apr 09, 2021 19:44

timanna skrev:Jeg ble litt nysgjerrig på rovmidd - hvor kjøper du dem, og er de dyre? Jeg er plaget med spinnmidd i drivhuset, kanskje rovmidd kunne ta knekken på spinnmidden?

Kjøpte dem på nyttedyr.no, bestilte på mandag og fikk dem på fredag. Har aldri prøvd det før, så venter i spenning. De skal ta spinnmidd også. Dvs, de tar det meste av skadedyr-larver, så det kan ta et par uker for de voksne å dø ut.
Simira

Innlegg timanna Fre Apr 09, 2021 21:24

Takk for tips! :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Simira Man Apr 12, 2021 9:39

aimar skrev:Syns ikke dette høres ut som trips. Tripsen legger ikke egg i jorda, men på undersiden av bladene. Også på larvestadiet og som voksen, lever de på undersiden av bladene. Tripsen er også såpass stor, nesten 2 mm, så med godt lys og godt syn, klarer du lett å se dem.

Jeg tror ikke dette er hærmygglarver. De ligner veldig på det jeg ihvertfall har lært er trips. De er helt hvite, ca 1mm, og kravler rundt i jorda og i potta. Noen av stiklingene mine har skader på bladet som ligner på det trips gjør, men jeg tror ikke jeg er veldig hardt angrepet. Jeg fant også noen blader på paprikaplantene mine som hadde noen hvite prikker "inni", kan det ha vært egg? De lå ikke utenpå, så jeg er usikker på om det kan ha vært egg eller skade, men jeg tok de ihvertfall av.

Har rovmidd på gang nå, så det er vel bare å vente en uke og se hva som skjer, antar jeg.
Simira

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester