Bladlus

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Bladlus

Innlegg timanna Tir Apr 13, 2021 16:49

Jeg har fått bladlus på dahliaer som står på planterommet. Noen av dahliaene har kommet ganske langt, og venter bare på at det skal bli vær til å komme ut. Men bladlusa må jeg få tatt knekken på før de sprer seg til de frøsådde plantene. Noen av dem begynner også å bli så store at de lengter ut! Jeg knuser alle lus jeg finner, med fingrene, men likevel sprer udyra seg, og det kommer nye hver dag.
Nå har jeg søkt i gamle tråder, og finner bare prat om grønnsåpevann, sprit og bakepulver. Men ingen oppskrift! Det må jo være en der et sted, men jeg trenger den NÅ! Noen som kan hjelpe? :?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Re: Bladlus

Innlegg Cornelius Ons Apr 14, 2021 4:23

Jeg tror ikke mengdene er så kritiske. Det viktigste vedr. lus er vel grønnsåpen, siden det fjerner overflatespenningen på vannet, slik at lusene drukner...

Men jeg tror forholdene er ca. 1 spiseskje såpe, 1 spiseskje rødsprit, og 1 spiseskje bakepulver til en liter vann? Eller var det 2 av hver? (Søk etter Grøbarød... ;) )
Jeg pleier å ta ca. en toppet teskje av hver til en sånn 1/2 liter spruteflaske, og det har fungert bra for meg. :)
Cornelius
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg timanna Ons Apr 14, 2021 11:56

Tusen takk! Da blir det sprøytefest for bladlusa xx(
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Ons Apr 14, 2021 15:10

Og fest ble det! Jeg sprøytet alle bladene, både på over- og undersiden, så det ble skikkelig vått. Da håper jeg at lusene har tatt kvelden, ihvertfall de fleste. Men jeg lurer på en ting: sammen med dahliaene står noen pelargonia. Dem har jeg ikke sett lus på, og de ble heller ikke sprøytet. Er ikke lusa så glad i pelargonia, eller er det bare stille før stormen?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tor Apr 15, 2021 11:43

Det ser ut som pelargoniene går fri. Selv hvitfly, som jeg sliter med, ser jeg få av på pelargoniene. Tror egentlig disse bare bruker dem som landingsplass. Mulig pelargoniabladene er for solide for bladlusa. Ellers kan det være lukta.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tor Apr 15, 2021 16:19

Jeg lurte på om det kunne være lukta som gjør at lusa holder seg unna pelargonia. Jeg har lite erfaring med pelargonia, har bare hatt noen de siste par årene. Først en, og så baller det liksom på seg! :lol: Nå har jeg tilogmed sådd noen, med mørke blader skulle de være. Det blir spennende å se :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tor Apr 15, 2021 22:42

Jeg har hatt en del pelargonia i flere år. Har satt dem i bed etter at løkblomstringen er over. Det blir litt mye ut og inn med litt for tunge kasser, men det blir jo blomstring ut over mot høsten. Har begynt å sette inn flere stauder i det bedet. Håper å bare ha hardføre stauder der. Mye snømåking over dette bedet.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knut Tistel Fre Apr 16, 2021 19:21

Jeg erfarer også at pelargoniaene nesten ikke får lus på seg, selv om de står i uthuset hvor det er tjukt av bladlus. Der sørger ikke minst engletrompetene for; de er jo de ultimate lusmaskinene; jeg er nesten lysten på å slutte å overvintre dem; det er tett i tett med lus over plantene, og seigt og klissete på bord og benker.

Men pelargoniaene står der tilnærmet uberørt.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester