Trips or not trips? Eller, hva er dette?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Trips or not trips? Eller, hva er dette?

Innlegg Simira Fre Apr 16, 2021 18:36

https://www.simira.net/gallery/Disengrenda/202104-Planteskole/

Endelig, bilder.
De første bildene er av det jeg mistenkte var trips, men ikke oppfører seg som det. De kryper i jorda, og under potta. Når jeg løftet potten for en stund siden hoppet og spratt de i alle retninger, noe som fikk meg til å mistenke spretthaler. Det er ikke noe tegn til disse dyrene på plantene eller bladene.

De første bildene av blader er fra stiklingene mine, med litt "ymse" merker.
De tre siste bildene er fra etablerte paprikaplanter som har overvintret inne. De lyse prikkene er inni bladene, ligger ikke utenpå på noen måte. Kan det likevel være egg?

Jeg har hærmygg, det er utenfor enhver tvil. Er det de som forsårsaker alle/noe av disse skadene, eller er det andre ting?
Simira
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Trips or not trips? Eller, hva er dette?

Innlegg Nienna Lør Apr 17, 2021 15:50

Jeg tror du kan ha rett i at de små insektene er spretthaler. Jeg har også paprika som jeg har overvintret i stuen, og den har sånne prikker som ser ut som en slags vorter, helt likt som på bildet ditt. En dag så jeg at det drysset noe hvitt fra bladene, så jeg tror det er soppsporer. Planten bærer frukt, så jeg bestemte meg for at den eventuelle soppen ikke var noe å bekymre seg for :) Har hatt det før også på chili og paprika, og ingenting forferdelig har skjedd med naboplanter, eller andre stueplanter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Simira Lør Apr 17, 2021 16:19

Det hvite drysset jeg av og til ser på bladene er som oftest pollen fra blomstene. Sikker på at det ikke er det du har sett?
Simira

Innlegg kirsitn Lør Apr 17, 2021 20:36

Enig i at dyrene ser ut som spretthaler. De har ikke noe å gjøre med skadene på bladene. Jeg har inntrykk av at både paprika, tomat og agurk har lett for å få ymse defekter på bladene uten at det har noe å gjøre med skadedyr eller sykdom.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Lør Apr 17, 2021 23:30

Det kan nok tenkes at "sporene" var pollen, ja :) Vanskelig å si, men det så ut som drysset kom fra bladet da jeg tok i det for å se nærmere på prikkene. Selvsagt kan pollenet ha drysset på bladet først. Og siden planten ikke ser ut til å lide noen snarlig død, og jeg høstet to fine minipaprika i dag, så var det nok pollen :)

Enig med kirsitn at paprika og tomat lett får defekter på bladene. Mine får litt vel mye sol noen ganger. Kanskje prikkene/vortene/ blemmene er "soleksem"?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aimar Søn Apr 18, 2021 10:20

Jeg tror ikke dette er trips og kan heller ikke se noen andre skadedyr. Er enig i at de små dyrene mest sannsynlig er spretthaler, og de gjør ikke noen skade på plantene. Men jeg tror at det at du har spretthaler og hærmygg er et tegn på at du vanner for mye. Ser også på et av bildene at noen blad krøller seg oppover, og det også tyder på litt mye vanning. Paprika bør helst tørke opp litt mellom hver vanning, og helst ikke bruk iskaldt vann, ca. 20-25 C er fint. Det kan også være at du har en jord som er litt for kompakt, og for mye vanning fører ofte til at jorden synker mer sammen og får dårlig med luftporer. I en sånn jord kan plantene få svake røtter og problem med å ta opp enkelte næringsstoff, og du kan få mangelsykdom selv om du har gjødslet riktig.
Jeg ville ha plantet om og skiftet mest mulig av jorda, men helst uten å ødelegge for mye røtter. Bruk en god plantejord, f.eks. de gule sekkene med gartnerjord og bland inn litt perlitt. Ikke klem/trykk jorda for hardt sammen. Da får du en fin jord som drenerer godt.
Sånne små vorter under bladene tror jeg er ganske vanlig på paprika, og har ikke sett at det har hemmet planten eller kommet noe ut av dem.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Simira Søn Apr 18, 2021 11:07

Takk for deling av all nyttig kunnskap!
De skal ut i drivhuset om en uke eller så, så da blir det omplanting på hele gjengen uansett, i løs kompostjord. Og jeg kan fint tenke meg at paprikaene er overvannet ja. Skjerpings der.
Simira

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester