Dagens Fritillaria

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg hajal Tir Nov 13, 2007 17:12

Nydelig ! :^:
At Fritillaria er ei planteslekt med stort mangfold og mange spennande artar er heilt sikkert.
Gler meg til nokre av dei eg sådde i fjor haust ein gong i framtida forhåpentligvis kjem i blomst og håpar at deisom ikkje spirte i år spirer til våren / sommaren.
I mellomtida skal eg jakte på frø av fleire artar av denne vakre planteslekta.

Har god tid å vente på dei eg ! :mrgreen:
Alt ned til mauren i mold !!
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg solfrid Tir Nov 13, 2007 17:24

Slik er det alstå å så løkplanter. Noen sier at det gidder de ikke, for det tar så lang tid før de blomstrer. Men det er bare å plante dem ut og glemme dem, så blir ikke ventetida så lang

Min filosofi, også. Man kan ikke la være å så treginger. Årene går jo okkesom og plutselig sitter man der med slike fine overraskelser som dette. :^:
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tir Nov 13, 2007 18:30

"Det er moro å sitte å se på at frø spirer og vokser, men det er ikke nødvendig" (-Kung Fu Ze)
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Tir Nov 13, 2007 18:39

calypso skrev:"Det er moro å sitte å se på at frø spirer og vokser, men det er ikke nødvendig" (-Kung Fu Ze)

:lol:
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg bina Tir Nov 13, 2007 19:12

Den var nydelig, Magnar. Husker du hvor du fikk frøene fra, tror aldri jeg har sett den i noen lister.

Har du peiling på hvor mange sorter du har (he, he, dumt spørsmål), jeg er hekta jeg også, men har nok noen år før jeg når igjen deg ;) :lol:
BINA
Brukerens avatar
bina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sirikit Tir Nov 13, 2007 19:39

calypso skrev:"Det er moro å sitte å se på at frø spirer og vokser, men det er ikke nødvendig" (-Kung Fu Ze)

Vel, det er smått nødvendig for noen av oss :oops: . Om enn ikke så moro...
Siri (avatar kommer... men det står ikke noe om når...)
Sirikit
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg akoen Tir Nov 13, 2007 20:00

Det der var faktisk ei trøst. :D Eg veit eg har planta fleire sorter ut i beda, men eg har ikkje sitt noko meir til dei. Har igrunnen avskrevet dei.
Men det kan kanskje hende dei er der enno. Det er jo ikkje så lange stunda dei befinn seg over bakken.
Eg skal faktisk prøve å huske å kikke etter dei til våren. Om eg bare hadde huska kor eg gjorde av dei. :roll:
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnar Tir Nov 13, 2007 23:24

bina skrev:Den var nydelig, Magnar. Husker du hvor du fikk frøene fra, tror aldri jeg har sett den i noen lister.

Har du peiling på hvor mange sorter du har (he, he, dumt spørsmål), jeg er hekta jeg også, men har nok noen år før jeg når igjen deg ;) :lol:

Klart jeg husker hvor frøene kom fra, det er jo bare sånn ca 9 år siden og man har da hukommelse :mrgreen:

Frøene kom fra Konnesørsklubben, Gøteborg botaniske hage. For spesielt interresserte kan følgende opplyses: (Spesielt uinterresserte kan hoppe over dette ;) ) Jeg fikk frøene langt utpå våren 1998, så sent at jeg ikke fant noen vits i å så dem da. Derfor ble de sådd 25. september 1998 og skulle forventes å spire våren 1999. Men dengang ei... De holdt seg i ro helt til våren 2000 før de spirte..

Er det ikke fantastisk hva man husker :mrgreen: i sær når man har gode notater :lol:

Hvor mange jeg har,, tja,, jeg vet i alle fall hvor mange som har blomstra, og det er 30 stk. Men hvor mange slike strå som står rundt omkring har jeg ikke peiling på.. det vil vise seg etter hvert :)
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg bina Tir Nov 13, 2007 23:28

:lol: Visste jeg ikke at du hadde svaret klart. Du imponerer stadig vekk :star:
BINA
Brukerens avatar
bina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Timian Ons Nov 14, 2007 8:16

Nå har jeg meldt meg inn i Konnesørsklubben. Takk for tipset :D
Brukerens avatar
Timian

Innlegg magnar Man Nov 19, 2007 14:14

Bilde

Dagens Fritillaria blir F. latifolia, en art som har vært i kultivasjon i over 300 år. Likevel har den aldri blitt særlig vanlig i hager. En grunn kan være at den vokser og forøker seg veldig langsomt. Likevel er den vel verd å ha i hagen. Blomsten er uvanlig stor i forhold til resten av planten, og en av de største i Fritillaria-slekten. F. latifolia kommer fra et stort område i det indre av Asia: Kaukasus, østre Tyrkia og de sørlige delene av tidligere Sovjet-unionen, der den gror i gressbakker til fjells. Den liker seg i god jord som ikke er for tørr om våren,, og gjerne oppblandet med grus. Det er en variabel art med mange former, men hovedfargen er som på bildet.

I hagen vår står den sørvendt i vanlig hagejord, overvintrer godt og blomstrer trofast hvert år. Vi har hatt den i mange år, men den kommer fortsatt bare med én blomst.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnar Tir Nov 27, 2007 13:14

Det ble en pause på noen dager her, men jeg er ikke fredig med Fritillariaene ennå ;)

Bilde

Fritillaria latifolia collina er en underart av forannnevnte F. latifolia. Den blir noe høyere enn selve arten, opp til 20-25 cm, og blomsten er mindre. Den skiller seg fra F. aurea, som jeg presneterte tidligere, på de brunlige prikkene på kronbladene. F. l. collina kommer fra Kaukasus. Den blir av noen botanikere regnet som en egen art. Den vokser i skogkanter og fjellenger opp til 2700 meter.

I hagen vår vokser den både i grus og i kompstjord, og den overivntrer godt. Jeg har alt mine planter opp fra frø, som er forholdsvis lett å få tak i hos frøklubbene.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inger Karin Tir Nov 27, 2007 13:21

Nydelig plante :oops: - også på frø-ønskelisten her :dream:
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg toveve Tir Nov 27, 2007 13:23

Det finnes jo så mange forskjellige :mrgreen:denne siden fant jeg frø av mange Fritillariaer;)
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg magnar Tir Nov 27, 2007 15:01

toveve skrev:Det finnes jo så mange forskjellige :mrgreen:denne siden fant jeg frø av mange Fritillariaer;)

Denne vil jeg advare mot.. jeg bestilte frø derfra for 2 år siden, betalte med Visa, og kontoen ble belastet temmelig raskt, men noe frø har jeg hittil ikke sett snurten av. Har heller ikke fått svar på temmelig mange purremeldinger. Nå var ikke beløpet større enn at jeg ikke gidda å lage noe mer sirkus om det. Men jeg har hørt andre som har hatt samme erfaring. Det der jo ganske merkelig egentlig, for de har jo vært lenge i bransjen og da skjønner jeg ikke at de kan holde på slik.

Noen sier at det er bedre å sende bestilling pr brev, og at de da har fått frø. Jeg har ikke sjekka nå om det ligger noen postadresse på hjememsida deres.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Tir Nov 27, 2007 15:10

toveve skrev:Det finnes jo så mange forskjellige :mrgreen:denne siden fant jeg frø av mange Fritillariaer;)

Har ikke vært så uheldig som Magnar. To bestillinger og begge på nett. Frøene meg i hende etter kort tid.
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

ForrigeNeste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester