rosa rosarium uetersen

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

rosa rosarium uetersen

Innlegg tevi Fre Feb 19, 2021 11:14

Skal ha en rose som skal klatre opp på en stor stein, denne rosen rosarium uertersen likte jeg men den står noen plasser oppført som slyngrose og noen plasser oppført som klatrerose.
Noen som kjenner til denne, er den hardfør for sykdom og regn?
tevi
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: rosa rosarium uetersen

Innlegg Dag Fre Feb 19, 2021 14:41

'Rosarium Uetersen' er en morderne klatrerose som har beholdt sin popularitet gjennom mange år. Den blir opp til 350 cm i varme strøk.
Hos oss blir den mere som en stor busk. Ikke særlig herdfør. Jeg har satt den til sone 3 i Roseleksikonet. Tror ikke den er spesielt utsatt
for sykdommer. Rosarium Uetersen er en fantastisk flott rosepark som jeg besøkte for mange år siden.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Marit J Ons Apr 21, 2021 10:51

Jeg så dette spørsmålet først nå. Kan fortelle at Rosarium Uetersen frøs helt ned til bakken denne vinteren hos meg, jeg bor i Oslo, og regner at det er H3-H4 her.
Men når det er sagt: dette er en yndlingsrose, jeg har 3 stk. Den blomstrer fullstendig overdådig i første flor,blir helt dekket av blomster, og grenene tynges faktisk litt ned av alle blomstene. Litt blomster frem til hovedblomstring nr. 2. Blomstene står lenge, også i vase. Hos meg blir den litt under 2 meter, og fungerer egentlig som en busk. Den blir ikke så veldig tett, det kan være fint å plante flere sammen.
Marit J

Innlegg timanna Ons Apr 21, 2021 19:07

Velkommen til hagEgal, Marit J! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet