Vil dette fungere for blomsterkasser med undervanning?

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Vil dette fungere for blomsterkasser med undervanning?

Innlegg Gullars Ons Jul 21, 2021 22:03

Jeg er ny på forumet og ganske grønn (kanskje et positivt ladet begrep her inne?) når det kommer til hage og planter. Men i forbindelse med at vi nylig overtok en hytte i Sunnhordland er det blitt en del utearbeid i vår, både med planting av plen og bygging av terrasse.

I den forbindelse skal jeg lage et «gjerde» på nevnte terrasse bestående av blomsterkasser. Blomsterkassene vil antakelig være ca 180x36x36cm (ev. 90cm brede), og jeg skal lage 6 eller 12 stk (avhengig av bredde).

Ettersom vi er borte store deler av året har jeg lyst til å forsøke å lage blomsterkassene «selvvannende» med undervanning. Jeg har forsøkt å lese meg opp på tematikken, men har slitt med å finne gode oppskrifter på norsk. Imidlertid har jeg funnet en del bra på engelsk, men trenger da litt hjelp til å forstå om tolkningen min er riktig.

Jeg ser for meg følgende konstruksjon:
1) Selve kassen lages av terrassebord (3 stk á 12cm i bredden og høyden).
2) Innvending kler jeg kassen med plast (https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngr ... 9129059669) som stiftes til toppen
3) Rør for vanning (https://www.megaflis.no/bad/sluk-ror-og ... .-x-10-mtr ) festes til et hjørne i toppen og legges langs bunnen av kassen med fullt av hull på oppsiden av røret.
4) Gjennomføringsnippel (https://www.staypro.no/maskintilbehor-f ... er-2360077) monteres like nedenfor toppen av laget med lecakuler (ca 9 cm fra bunnen, ref 10 cm med lecakuler i punkt 5).
5) Nederste del av kassen på ca 10cm fylles med lecakuler
6) Fiberduk (https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo ... 0840010023) legges oppå laget med lecakuler og stiftes til toppen av kassen
7) Ramme av terrassebord festes øverst på kassen for å skjule stifter fra plastduk og fiberduk.
8) Øverste rommet ikledd fiberduk fylles med jord og gjødsel, og planter plantes.

Men så sitter jeg altså igjen med spørsmål omtrent til hvert bidige punkt...
2) Er denne typen plast på 2mm solid nok til å holde på vannreservoaret og beskytte treverket, eller bør jeg gå for noe annet som f.eks. en presenning? Jeg ser en del foreslår knotteplast i blomsterkasser, men jeg ser ikke helt hvordan det skal klare å holde på et vannreservoar all den tid bitene må skjøtes.
3) Virker 32mm tilstrekkelig, eller bør man gå for noe større?
4) Her har jeg lett lenge for å finne noe som tetter godt, slik at det ikke kommer vann gjennom plasten og på treverket. Er det eventuelt andre mekanismer som kan fungere enklere og like bra?
5) Virker 10cm vannreservoar fornuftig når høyden på kassene er ca 36 cm? I de engelske artiklene jeg har lest brukes stort sett lavastein. Har lecakuler tilsvarende egenskaper?
6) Vil denne fiberduken fungere tilfredsstillende som kapillærmatte, eller er det andre materialer som fungerer bedre? Er det riktig å feste den til toppen av kassen eller bør den heller brettes nedover rundt lecalaget, slik at kantene som brettes nedover i reservoaret fungerer som veker?

I og med at jeg skal lage såpass mange kasser vil jeg helst lande på noe jeg vet vil fungere før jeg setter i gang :)

Og til slutt: Kom gjerne med forslag til ting som kan plantes i kassene. Dette er ved kysten i Sunnhordland. Kan bli veldig værhardt, men sjelden de helt harde vintrene. Ønsker ikke for høye vekster da det potensielt vil kunne ta utsikt. Ting man kan bruke på kjøkkenet (urter og grønnsaker) er naturligvis stas, men det bør helst se litt pent ut også :)
Gullars
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Vil dette fungere for blomsterkasser med undervanning?

Innlegg aimar Ons Jul 21, 2021 23:10

Du har tenkt riktig, så dette vil fungere. Så tar vi detaljene:
Det er vanlig å kle slike kasser med bygningsplast. Den vil holde i mange år, men allikevel ikke evig. Skal du har noe mer varig, så blir det damduk, men da går prisen opp. Som sagt så er det mest vanlig å bruke bygningsplast. Den holder i mange år.
32 mm rør holder fint, men det er litt greiere å fylle på vann hvis røret er rundt 40 mm. Begge deler funker.
Nippel høres greit ut.
Leca funker like godt som lava.
Fiberduken pleier jeg å brette nedover. en filtex-duken du inket til eller en kapillærmatte er ok.

Hvis du er redd for at treverket blir fuktig pga vannsøl eller kondens, så hjelper det ha en glipe på et par mm. mellom hvert terrassebord, særlig bunnbordene.
Vil du ha lufting bak sidebordene kan du legge en knotteplast mellom treverket og bygningsplasten. Et annet alternativ er å bruke isopor i ca. 10 mm tykkelse som du kutter i 5-6 cm brede strimler. Så har du disse mellom treverket og bygningplasten. Legg de med en åpning på en liten cm mellom hver isoporstrimle, sånn at du da får en loddrett luftespalte for ca. hver 6. cm. Da får du litt luft mot treverket, ev. vann finner lettere veien ut, samtidig som kassen også blir bitte litt bedre isolert.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg aimar Ons Jul 21, 2021 23:10

Du har tenkt riktig, så dette vil fungere. Så tar vi detaljene:
Det er vanlig å kle slike kasser med bygningsplast. Den vil holde i mange år, men allikevel ikke evig. Skal du har noe mer varig, så blir det damduk, men da går prisen opp. Som sagt så er det mest vanlig å bruke bygningsplast. Den holder i mange år.
32 mm rør holder fint, men det er litt greiere å fylle på vann hvis røret er rundt 40 mm. Begge deler funker.
Nippel høres greit ut.
Leca funker like godt som lava.
Fiberduken pleier jeg å brette nedover. en filtex-duken du inket til eller en kapillærmatte er ok.

Hvis du er redd for at treverket blir fuktig pga vannsøl eller kondens, så hjelper det ha en glipe på et par mm. mellom hvert terrassebord, særlig bunnbordene.
Vil du ha lufting bak sidebordene kan du legge en knotteplast mellom treverket og bygningsplasten. Et annet alternativ er å bruke isopor i ca. 10 mm tykkelse som du kutter i 5-6 cm brede strimler. Så har du disse mellom treverket og bygningplasten. Legg de med en åpning på en liten cm mellom hver isoporstrimle, sånn at du da får en loddrett luftespalte for ca. hver 6. cm. Da får du litt luft mot treverket, ev. vann finner lettere veien ut, samtidig som kassen også blir bitte litt bedre isolert.
aimar

Innlegg Gullars Tor Jul 22, 2021 11:14

Takk, @aimar. Dette har du tydeligvis peiling på, og det er godt med tilbakemeldinger fra noen som har litt mer kunnskap enn meg på området. Samtidig hyggelig å se at planen min vil fungere :)

Nåe det gjelder rør sliter jeg med å finne flexrør på 40mm, men dette på 50/60 (antar det er innvendig/utvendig) vil vel kanskje fungere (https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngr ... lsrc=aw.ds ). Er kanskje bare en fordel med litt større rør ettersom man da også får lagret en del vann på vei ned til reservoaret?

Hvis Filtex-duken funker går jeg bare for den siden jeg allerede har en del igjen etter terrasseprosjektet :)

Angående isopor: Jeg fikk tips et annet sted om å bruke slike Tetti-plater som brukes på baderom til å kle kassen innvendig. Men valgte å gå litt bort fra det ettersom jeg egentlig ikke så det anbefalt så mange steder. Er dette viktig i mitt område (Sunnhordland) der det sjelden er veldig kaldt?
Gullars

Innlegg Gullars Tor Jul 22, 2021 18:45

Forresten, jeg kom over denne bloggen der en fyr har bygd etter ganske tilsvarende modell som jeg beskrev innledningsvis: https://hansolavnaess.wordpress.com/201 ... /#comments

Som det fremgår av kommentarfeltet ser ikke undervanningen hans ut til å fungere som planlagt.

En i kommentarfeltet peker på at lecakuler er kapillærbrytende og dermed ikke frakter vannet oppover i systemet. Altså vil det, slik jeg skjønner ham, bli tørt i det helt øverste laget med lecakuler ettersom avløpsrøret er like nedenfor og lecakulene over avløpsrøret ikke frakter vannet videre oppover. Dette står jo i motsetning til det du skriver, @aimar, om at lecakuler fungerer like godt som lavastein i vannreservoaret. Har du førstehåndserfaring med lecakuler i vannreservoar som kan avkrefte det som skrives i nevnte bloggs kommentarfelt?

En annen hypotese som jeg herved lanserer er at det kanskje er problematisk hvordan han legger fiberduken. Han bretter den tydeligvis oppover i kassen istedenfor å brette den nedover sidene på lecakulene, slik at han ikke får veker nedover i vannreservoaret. Kan det være grunnen til at han ikke får det til å fungere?

Ellers tenkte jeg å bruke selve kassedesignet hans, med unntak av at jeg bruker vanlige trykkimpregnerte terrassebord og går for litt mer åpning mellom de bordene i bunnen, ref. tips fra @aimar.
Gullars

Innlegg aimar Tor Jul 22, 2021 20:00

Jeg kan bekrefte at det fungerer med leca. Det har nok betydning at jeg bretter duken nedover, og at jeg mest har brukt kapillærmatte. Da fungerer jo duken som veike, og drar opp vann. Men har prøvd med den geoduken som du foreslo, og det har funket det også. Når jeg bretter duken nedover, så blir det jo også en kile helt ytterst som fylles med jord, og denne kilen med jord fungerer jo også som veike. Når du bruker kapillærmatte så vokser planterøttene lettere igjennom duken enn med en geoduk, og plantene trekker da opp vann direkte fra bunnen. Min erfaring er jo fra Trøndelag, og vi har jo en del naturlig vanning. Kanskje erfaringene er litt annerledes i et varmere og tørrere klima. Dybden på kassen har også betydning. I ekstra dype kasser, kreves det mer kapillærevne, og planterøttene rekker ikke i like stor grad ned til det nederste laget.
Når det gelder isolasjon, så går det greit uten også. En fordel med litt isolasjon kan være at det bidrar litt til at jorda i kassen ikke varmes opp for tidlig om våren. Hvis det ikke er snø, så kan sola i februar-mars-april varme opp jorda så mye at du får mye tidligere bladsprett på plantene i kassen enn tilsvarende i bakken. Da er de utsatt hvis det så kommer en periode med frostnetter. isolasjonen utgjør ikke så mye, men kan forsinke oppvarminga om våren litt, slik at det blir litt mer likt klimaet i bakken. Problemet med at jorda blir for tidlig varm tidlig på våren, gjelder jo særlig i områder med milde vintre, og særlig hvis kassen er mørk, og får mye direkte sol. Da vil det også hjelpe å skygge for med litt strie e.l.
aimar

Innlegg Gullars Tor Jul 22, 2021 20:10

Takk igjen for godt svar, @aimar :)

Godt å få bekreftet at lecakuler fungerer. Ble litt forvirret da jeg leste kommentarene i det blogginnlegget.

Og godt poeng det du skriver med å bruke en kile av jorden som veike i ytterkant av fiberduken. Jeg skal passe på det i designet mitt :)

Har du ellers tro på de andre rørene jeg linket til med 50/60 mm diameter, eller kan det bli for mye av det gode?

For øvrig kan jeg bekrefte at det er bra med naturlig vanning i form av regn her i Sunnhordland også ;)
Gullars

Innlegg aimar Tor Jul 22, 2021 20:28

Grunnen til at jeg var litt skeptisk til 32 mm rør, er at det da litt lengre tid når du skal fylle å vann. Et rør på 40-50 mm er lettere å treffe og det renner fortere unna. Du skal jo ha ganske mange kasser, og da er det jo greit at påfylling av vann går litt effektivt. Men egentlig er du ikke så avhengig av at alt vannet treffer røret. Selv om du vanner på jorda, så vil du jo ha nytte av systemet. Overskuddsvannnet renner igjennom og ned i vannreservoaret (lecaen). Når det siden blir tørrere vil det suges opp igjen.
aimar

Innlegg Gullars Tor Jul 22, 2021 23:03

Men da går jeg for røret på 50mm jeg da :) Får anskaffe det og gjennomføringsnippelen i morgen og sette i gang med arbeidet! Resten av det jeg trenger har jeg liggende.

Stor takk for hjelpen!
Gullars

Innlegg Gullars Fre Jul 23, 2021 19:36

Da har jeg tegningene for kassene klare. Har en del terrassebord (28x120) og bjelker (48x98) igjen etter terrassebyggingen, så tar utgangspunkt i disse størrelsene. Virker designet fornuftig eller har dere noen innspill? kassene må være forholdsvis smale (max 35cm) ettersom den ene passasjen der de skal fungere som gjerde er ganske smal.

Jeg skal lage 6 kasser, og størrelsen på dem blir L=180cm, B=35cm, H=50cm. Bjelkelaget og gulvet utgjør ca. 13 cm, vannreservoaret ca. 10 cm og resten (20-27cm) blir plantejord. Virker dette fornuftig?

Bilde

Bilde

Jeg har for øvrig funnet et fint 50mm rør på Biltema. Når jeg ser hvor lite avløpet blir vurderer jeg også om jeg skal gå for bordgjennomføring på 28 eller 38 mm hos Biltema.
Gullars

Innlegg aimar Søn Jul 25, 2021 9:00

Dette ser jo skikkelig profft ut! Når det gjelder avløpet/overløpet for overskuddsvann, så er riktig nivå 9-10 cm fra bunnen, som på arbeidstegningen din. Det enkleste er da å bore et hull i sideveggen, og helst med et plastrør/nippel for å unngå fukt i treverket. Alternativet er å lage et lite "trappetrinn" 9-10 cm høyt inne i kassen, laget hull med nippel på toppen av dette trinnet, og få overskuddsvannet til å renne ned og komme ut under kassen. Ulempen er at du ved vannpåfylling ikke så lett ser når det er fullt. Det blir også litt verre å få lagt bygningsplasten pent på innsiden av kassen. Fordelen er utseendemessig at du slipper hullet/nippelen på kasseveggen. Noen ganger blir det rennemerker under overløpet etter brunt vann, særlig hvis kasen er svart eller hvit. Da kan det være penere å lede vannet under i stedet. Ofte blir det jo en framside og en bakside på kasssene, og da kan jo kassene bare plasseres slik at overløpsvannet kommer ut på baksiden, og da har jo dette mindre betydning. På en grå eller brun kasse vil det heller ikke ha så stor betydning. Bare en liten detalj altså, men greit å ta en vurdering før du setter i gang.
aimar

Innlegg Gullars Søn Jul 25, 2021 11:27

Takk for det! Har lite erfaring med både snekring og hagearbeid, så da må jeg kompensere litt med ekstra grundig planlegging ;)

Smart idé med trappetrinnet for å lede vannet ut i bunn. Dette er jo også en variant av det han som jeg linket til har gjort. Han la da en liten kopp i bunn, slik at vannet rant inn gjennom et hull i koppen når det nådde en viss høyde.

Hvis jeg skal gå for en slik variant tror jeg imidlertid ikke den nippelen jeg har funnet er helt ideell. Det ville vært enklere med en slange som jeg på et vis får festet og tettet skikkelig slik at jeg unngår lekkasje. Hvordan har du gjort dette på dine kasser, og har du eventuelt link til konkrete produkter?
Gullars

Innlegg aimar Søn Jul 25, 2021 12:21

Jeg har ikke prøvd, alternativet med "trappetrinn", men jeg har montert overløp rett ut sideveggen, og jeg har også montert med en sånn opp-ned kopp. Da brukte jeg de største hundeskålene i metall fra Biltema, kostet ikke mange kronene. Det er vel en liten tut på niplene du har, så hvis du bruker dem, så kan du sette på 10-15 cm av en hageslange, og feste med en slangeklemme. Du har jo mulighet til å koble på en litt lenger slangebit, f.eks. 1 meter, og grave ned i terrenget bortenfor kassen, så slipper du å få så mye fukt under kassen. Ja, mye fukt blir det jo ikke, men det vil jo komme vann ut hvis du vannet mer enn fullt eller hvis det regner mye på høsten.
aimar

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester