DIY Cloningsball og rotningshormon

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

DIY Cloningsball og rotningshormon

Innlegg mplante Søn Aug 15, 2021 10:06

[img]Jeg "lånte" noen baller av barna for å lage til en egen kloningsball, men etter jeg var ferdig lurte jeg på to ting:

1. må jeg benytte rotningshormon på epletreet der jeg har skåret av barken?
2. må selve ballen være helt tett i topp og i bunn, eller skal den stå litt åpen (er usikker på om den tørker ut, eller om den skal være åpen slik at det kommer til litt væske, eller om morplanten sørger for det)

Bilde
mplante
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: DIY Cloningsball og rotningshormon

Innlegg Nienna Søn Aug 15, 2021 18:09

Jeg har ikke hørt om kloningsball, men for meg ser dette ut som en variant av luftavlegging. Og da skal det være tett oppe og nede. Vanligvis snittes barken på greinen, og det brukes torvmose inni plasten som bindes rundt. Får man kjøpt rotningshormoner i Norge? Jeg trodde det var noe man var sluttet å selge.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: DIY Cloningsball og rotningshormon

Innlegg orm Man Aug 16, 2021 12:00

Det er nok det samme som luftavlegging. Man får kjøpt 'baller' til dette også nå. Tipper man kan få det vel så tett ved å bruke plastfolie - noen lag m. Gladpack f.eks. - og tette på hver side med strikk. I tillegg bør man nok ha en (el. flere) noder ( bladfester) inni 'ballen'. Jeg har aldri prøvd det - bare lest om det. Det er nok smart å starte dette på våren. Det tåler neppe vinterfrosten. Tilslaget vil antagelig variere etter hvilken vekst man prøver det på. Ikke alt som roter seg like lett og frukttrær er vel ikke det enkleste.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester