Hva er årets prosjekter i hagen?

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hva er årets prosjekter i hagen?

Innlegg Rita Tor Jul 08, 2021 19:27

Det går framover med kjøkkenhagen :)

Noe gjenstår enda, om jeg rekker det denne sommeren vet jeg ikke. Men et godt stykke på vei har vi da kommet :^:
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Jul 08, 2021 20:37

[quote="Rita"]Det går framover med kjøkkenhagen :)

Litt av en jobb! Gleder meg til å høre mer :)
Gunn i Vesterålen
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg aiaus Tir Jul 13, 2021 21:31

Alltid noko å gjer i Hagen . Men i det siste har det vært så varmt , at det blir berre vatning . Har fått inn ein gravemaskin i Hagen. Den begynner nok å grave snart, men eg har mange planter der .Så først må eg ta vekk dei plantene eg ynskjer å ta vare på. Skal mure litt, så har samla steiner til mureprosjektet. Blir nok bra når da blir ferdig...men må først bli verre. Og det slit eg litt med at det blir mykje «rot» før da blir betre. Men eit spennande prosjekt blir da nok. :D
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Tir Jul 13, 2021 22:09

Har blitt endel endringer i.h.h til plan.
Nytt jordbærfelt er satt i fridt, men dekket med kvist.
Snøballbuskbedet, har fått snøballbusk, omkranset av fire Nina Veibull roser, deretter en mengde sommerblomster.

Har også brukt saueull i potetfeltene.
Totalt sett, her har skjedd mye mer enn planlagt.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Tor Jul 15, 2021 17:29

I fjor etablerte jeg jordbærplanter på en seng av halvkompostert hageavfall med mye kvist. Underveis dekket jeg med gressklipp mellom plantene. Jeg fikk bra med jordbær. Men i år bugner det av store og søte bær. Jeg har høstet minst ti liter til nå, og mye mer er underveis :D Høstens prosjekt blir derfor å utvide jordbærsengen til utløperne som vil komme snart.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Ons Sep 15, 2021 21:38

Hvordan gikk det? Høsten er her, og som politikerne sier, det er tid for evaluering :)

Selv hadde jeg to hovedprosjekter, fornye hagestiene og plante rundt hagedammen. Hagestiene er fornyet. Det er lagt ny singel på, og noen steder også skiferheller. Jeg har ikke plantet rundt hagedammen.. Men vi har hatt minigraver som har utvidet den, slik at den ses bedre fra huset. Og vi har sådd gress på området rundt. Så får det med plantene vente til neste år :)

Utenfor planlagte prosjekter har jeg gjort ganske mye. Har gravd opp områder som jeg aldri hadde tenkt skulle inngå i hagen. Det blir mine hageprosjekter til neste år!

Hva med dere?
Gunn i Vesterålen

Innlegg HeidiT Tor Sep 16, 2021 17:50

Mine prosjekter var å lage to store bed. Fjerning av gresstorv var vel det som tok mest tid, men mest gøy var det å kunne plante. Jeg har ikke turt å regne sammen hvor mange penger jeg har brukt på planter i år xx(

Ellers kom jeg i gang med varmkompostering, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke begynte med det før. Jeg er blitt ganske glad i Bjørnen min :klem:
HeidiT

Innlegg Nienna Tor Sep 16, 2021 17:55

Jeg har ikke utvidet jordbærfeltet ennå. Men det kommer. Og jeg har investert i en virkelig god fliskutter. Men det er jo alltid sånn at noe må gjøres før man får gjort det som er prosjektet. Jeg må derfor både beskjære og kverne opp kvist før jordbærplantene får flisdekket sitt. Jeg leste nemlig en blogg, Datsja hvor de hadde dyrket jordbær på flisdekke, og det med veldig godt resultat.

Planene ligger der, men underveis bytter de plass, og nye dukker opp. Jeg hadde ikke tenkt å utvide kjøkkenhagen. Men så fikk jeg noen pallekarmer, og gjorde det likevel :) Det passer godt å sette opp nye pallekarmer nå. Så er det bare å fylle på med hageavfall utover høsten.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn i Vesterålen Søn Sep 19, 2021 21:13

HeidiT skrev:Mine prosjekter var å lage to store bed. Fjerning av gresstorv var vel det som tok mest tid, men mest gøy var det å kunne plante. Jeg har ikke turt å regne sammen hvor mange penger jeg har brukt på planter i år xx(

Ellers kom jeg i gang med varmkompostering, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke begynte med det før. Jeg er blitt ganske glad i Bjørnen min :klem:

Jeg har sett bilder fra de to nye bedene hos deg, Heidi, og gleder meg til å se hvordan det blir til neste år :D

Jovisst koster det å plante, og desto mer morsomt er det når plantene er blitt så store at de kan deles. Plutselig har man femdoblet den planten som kostet hundre kroner!
Gunn i Vesterålen

Innlegg Gunn i Vesterålen Søn Sep 19, 2021 21:43

Nienna skrev:Jeg har ikke utvidet jordbærfeltet ennå. Men det kommer. Og jeg har investert i en virkelig god fliskutter. Men det er jo alltid sånn at noe må gjøres før man får gjort det som er prosjektet. Jeg må derfor både beskjære og kverne opp kvist før jordbærplantene får flisdekket sitt. Jeg leste nemlig en blogg, Datsja hvor de hadde dyrket jordbær på flisdekke, og det med veldig godt resultat.

Planene ligger der, men underveis bytter de plass, og nye dukker opp. Jeg hadde ikke tenkt å utvide kjøkkenhagen. Men så fikk jeg noen pallekarmer, og gjorde det likevel :) Det passer godt å sette opp nye pallekarmer nå. Så er det bare å fylle på med hageavfall utover høsten.

Så enfoldig er jeg at jeg aldri hadde hørt om kvist- og flisdekke før jeg registrerte meg på Hagegal :)

Og ja, nemlig! Sånn er det- planene ligger der, men så endres de eller bytter plass. Det er mye som spiller inn. Jeg trodde også at jeg skulle komme så langt at jeg kunne plante i pallekarmer i år, men nei. Dette prosjektet er utsatt! :)
Gunn i Vesterålen

Innlegg Runegutt Man Sep 20, 2021 10:27

Midlertidige resultater fra årets sesong:
Potet i potetland, er snart ferdighøstet.
Potet i Hügelbed taes i dag^
Potet som nybrått, under papp står så fine at de får ståmei stund til.
Potet i pallekarm: Liten avling
Potet i pallekarm med flis: Ser veldig bra ut, og får stå ei stund til

Gulrotfeltene: Variabel frøspiring, men er er en hel del, så tror vi har dekt vinterens behov..
Løk satt mellom gulrøttene er veldig fine og svære

Nye blomsterbed: Har stått veldig pene hele sommern, og blomstrer fortsatt.
Nytt Hügelbed sådd med bieblomsterblanding på ene siden, og med tilflytta rabarbra på den andre: Enormt :jump:

Morelltre plantet i 2017 har endelig gitt noen bær
Epletre (familie) plantet i fjor bærer noen epler.

Vekst i nye pallekarmer med posejord: Smått og seint.

KVistdekke: Jord som har vært dekket med kvist over vinteren, har gitt bedre avling enn jord som ikke har hatt kvistdekke. Så jeg har kverna og dekt etterhvert som jeg har høstet.
:jump:
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg HeidiT Man Sep 20, 2021 21:13

Gunn i Vesterålen skrev:
Jeg har sett bilder fra de to nye bedene hos deg, Heidi, og gleder meg til å se hvordan det blir til neste år :D

Jovisst koster det å plante, og desto mer morsomt er det når plantene er blitt så store at de kan deles. Plutselig har man femdoblet den planten som kostet hundre kroner!

Ja, det har du helt rett i :D
HeidiT

Innlegg HeidiT Man Sep 20, 2021 21:14

Det høres ut som du får nok poteter i hvert fall, Rune :o
HeidiT

Innlegg Runegutt Man Sep 20, 2021 22:11

Greier vel å bli selvforsynt i år også
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Tir Sep 21, 2021 19:14

Runegutt skrev:Greier vel å bli selvforsynt i år også

Det må være alle tiders! Vi har bare tatt opp av vår Gulløye til et par måltider. Veldig fin og god, men litt liten enda. Regner med at de tas opp neste gang det blir oppholdsvær :regn:
Gunn i Vesterålen

Innlegg Runegutt Tir Sep 21, 2021 23:25

Værmeldinga sier du kan få dem ferdig opptatt og vaska i morra, med mindre du fortøyer potetene
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

ForrigeNeste

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester